Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms af import fra Polen

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 15. Mar 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Hvis man importerer en vare fra Polen - som jeg betaler fabrikken 1000 dkk(ingen polsk momspr. stk. - og sælger denne videre for 2.000 dkk. inkl. moms. Hvilken moms skal så ialt svares til den danske stat. ?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:16
Tilmeldt 15. Aug 06
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 13:28
Hej Anette, jeg har været inde på dit link og må nok erkende at jeg har brug for mere forklaring. 

Hvis der ikke betales moms ved købet i Polen hvor kommer så din  erhvervelsesmoms og købsmoms på 250 fra (som nævnt  dit eksempel)?

Jeg var af den opfattelse, at ved varer købt i EU betaler man købsmoms (forskellige satser alt efter land) i det pågældende land og så skal man kun overfor den danske stat svare salgsmoms af vre solgt i Danmark. Købsmomsen i det land man købte sin vare skal man selv sørge for?

Det er nok lidt kringlet at forklare, men hvis du forstår mit spørgsmål,  håber jeg du kan give en forklaring?

Mvh

Tilmeldt 15. Mar 07
Skrevet kl. 13:38
Hej,

Men det virker da ulogisk, at man betaler 1000 kr. for en vare - herefter sælger man den for 2.000,- - dvs. at fortjenesten inkl. moms er 1.000 kr. Heraf skal man så svare 50 % i moms - svarende til 500 kr. i moms og 500,- i fortjeneste

Havde jeg købt varen i Danmark for 1.000,- + moms - 1.250,-  - og solgt den videre for 2.000,- inkl. moms - svarende til 1.600,- + moms. - så havde jeg hafte en fortjeneste på 600,-  og en netto momsafregning på 150,-.

Tilmeldt 22. Oct 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 14:08
Hej

Når man importerer varer fra EU lande betaler man ikke moms. Ved momsangivelsen beregnes hvad momsen er af importbeløbet, her kr. 1000,00. Momsen angives som moms af varekøb mv i udlandet (lige under salgsmoms), men da du ikke skal afregne denne moms skal den medregnes i købsmoms.

Du sælger her varen til kr. 2000,00 incl. moms. Din momsafregning vil se ud:

Salgsmoms (20% af kr. 2000,00)        400,00

Moms af varekøb i mv i udlandet         250,00

Købsmoms                                         250,00

Du skal altså afregne kr. 400,00.

Når der købes varer i andre EU lande skal beløbet af VK angives i rubrik A

Med venlig hilsen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 14:16
Tak Minna, det gik lidt for hurtigt med mit regnestykke.
Tilmeldt 15. Mar 07
Skrevet kl. 14:17
Hej,

Men man får en mindre avance ved at videresælge en vare fra Polen - end fra Danmark, med samme salgspris - og med samme købspris ex. moms. Hvad er grunden til dette - for på mig virker det ulogisk, at man skal betale 400,- i moms - af en fortjeneste på 600,-. Jeg kunne forstå, at hvis man fik en netto moms på 150,- som svare til 25 % i moms af fortjenesten - ligesom hvis man køber en dansk vare - og sælger denne videre, så svarer netto momsen jo også til 25 % af fortjenesten på varen.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 14:19
Appel: "Jeg var af den opfattelse, at ved varer købt i EU betaler man købsmoms (forskellige satser alt efter land) i det pågældende land og så skal man kun overfor den danske stat svare salgsmoms af vre solgt i Danmark. Købsmomsen i det land man købte sin vare skal man selv sørge for?"
Anette: Nej, når det er b2b betaler man ikke købsmoms inden for EU. Når købet sker fra tredieland (altså ikke Danmark og ikke EU), betaler man ikke købsmoms, uanset om det er et b2b eller et b2c køb. Hvis man har betalt moms af købet, kan man ikke trække det fra i den danske moms, og det er temmeligt besværligt at få pengene retur, så det letteste er at få sælger til at udstede en kreditnota og en ny købsfaktura uden moms.

Tilmeldt 22. Oct 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 14:27
 Hej Snofus

Jeg kan ikke se at du tjener mindre:

Varesalg incl. moms            2000

Fradrag for moms                 400

Salgpris excl. moms            1600

- Varekøb   Polen               1000            

Fortjeneste                           600

Hvis du havde købt vare i Danmark.

Varesalg incl. moms            2000

Varekøb incl. moms            1250

750

Nettomoms:

400-250                               150
Fortjeneste                           600

Det bliver samme resultat.

Med venlig hilsen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 14:32
Du skal huske på, at erhvervelsesmomsen (udlandsmomsen) ikke bliver betalt, den bliver først lagt til, og så trukket fra. Og den er der for at kunne holde styr på, hvad de åbne grænser betyder for Danmarks handelsbalance. Jeg tror, det er "det offentliges" erfaring, at man - hvis man virkelig gerne vil have nogle oplysninger fra selvstændige - helst skal indkoorporere disse i en allerede eksisterende obligatorisk rapport. Det kan ikke nytte noget bare at bede os om en gang om året at oplyse, hvor meget vi har købt/solgt fra/til udlandet i et brev eller en mail, selvom det egentlige bare er det, de vil vide.
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)