Jeg får en masse spam igennem min kontaktformular på mit site. Jeg får kun spam den vej fra når mine adwords kampagner er aktive. Har testet det ved at stoppe mine adwords kampagner fuldstændig, og her fik jeg intet spam.
Jeg kan selvfølgelig stoppe spammen ved at sætte et filter op det er jeg godt klar over, men jeg tænker i stedet på at hver gang en spambot kommer ind eller hvad det er, så betaler jeg de kliks eller hvordan?
For at være helt sikker ville jeg sætte en tracking-parameter på din AdWords-annonce-adresse, og dermed finde ud af, om det rent faktisk var derfra. Altså f.eks. din-hjemmeside.dk/?fromAdWords=1. Og så ville jeg sætte en cookie, hvis den parameter var sat.
Dernæst ville jeg tjekke om den cookie var sat, når de sendte kontaktformularen og i givet fald sende IP'en med...
(du kan selvfølgelig også bruge eksisterende adwords-tracking-parametre, det her var bare et eksempel ;-))
Mine kampagner er kun rettet mod danmark. Har kun 2 kliks fra usa ellers er de alle fra dk. Så det er nok ikke adwords som sender mig spammen, hvilket var det der bekymrede mig. Men det er bare lidt underligt at det kun er når mine adwords kampagner er aktive, at jeg får spam.