Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Antivirus til en Virtuel private server

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

JesperG:

vil det kort sagt sige, at jeg ikke har behov for en antivirus (igen tilgiv mig hvis jeg spørger dumt!)?

Jeg ville hellere bruge kræfter på at sikre din server imod udefrakommende, med en god firewall... Eller som minimum, få opsat IPtables (firewall-alike til linux) - Antivirus til linux er ikke så væsentligt... Hvis de (udefrakommende) kan komme ind og execute en virus på din dåse, hjælper programmet alligevel ikke. Så få hellere sikret dit net udefra, samt hav din rettigheder på dåsen i orden.

Som Henrik også skriver, vil jeg anbefale at tage kontakt til en, som har forstand på det, da det hurtigt kan blive en langhåret proces.

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

JesperG:

vil det kort sagt sige, at jeg ikke har behov for en antivirus (igen tilgiv mig hvis jeg spørger dumt!)?

/JG

Det kommer helt an på hvad du har planer om at bruge VPS'en til?
Hvis det er til webserver og ikke har noget med filer som andre brugere skal kunne downloade så nej, det har du ikke.
Skal du imod lægge filer op som andre kan download og bruge lokalt ville jeg personligt nok vælge at lave en scanning af serveren.
Men det ville man kunne udenom med en accept af man downloader på eget ansvar osv.
Dog ville jeg se det som en ordentlig service hvis man scanner dem først.
Udfra dine spørgsmål vil jeg tro du skal bruge din VPS til webserver/database og i så fald. Nej så er antivirus ikke nødvendig. (Dette er et klassisk opfattelse af en person der kommer fra en Windows verden og skal til at arbejde med linux/unix. :-) ) 
Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens:

JesperG:

vil det kort sagt sige, at jeg ikke har behov for en antivirus (igen tilgiv mig hvis jeg spørger dumt!)?

Jeg ville hellere bruge kræfter på at sikre din server imod udefrakommende, med en god firewall... Eller som minimum, få opsat IPtables (firewall-alike til linux) - Antivirus til linux er ikke så væsentligt... Hvis de (udefrakommende) kan komme ind og execute en virus på din dåse, hjælper programmet alligevel ikke. Så få hellere sikret dit net udefra, samt hav din rettigheder på dåsen i orden.

Som Henrik også skriver, vil jeg anbefale at tage kontakt til en, som har forstand på det, da det hurtigt kan blive en langhåret proces.

Helt enig! Nogle ordentlige firewall regler (og her iptables rigeligt) er meget mere værd end antivirus.
Det og fornuftige passwords og ellers en godt konfigureret webserver så holder man de fleste væk.
Dem som vil ind på server skal nok komme det. For der findes ikke nogen 100% sikker løsning. 
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

JesperG:

vil det kort sagt sige, at jeg ikke har behov for en antivirus (igen tilgiv mig hvis jeg spørger dumt!)?

Det vil kort sagt betyde at ingen har behov for antivirus, med mindre de ved at de har behovet.

Dermed ikke sagt at du ikke har behov for at sikre din server, men den opgave er så kompliceret at det ikke umiddelbart er noget man lærer på en eftermiddag. Derfor har mange foreslået dig at hyre en professionel til at sikre din maskine. Primært fordi at hvis nogen hacker din maskine og bruger den til at hacke andre fra, så kan det i sidste ende komme til at gå ud over dig, og hvis du selv står for sikkerheden og ikke er særlig erfaren så har du ingen chance for at gøre noget hverken før, under eller efter et succesfuldt hacker angreb.

Derfor syntes jeg du skulle investere et par hundrede kroner om måneden på at få en sysadmin ind over der kan tage din server med i hans pulje af maskiner han overvåger, derudover vil jeg også anbefale dig noget offsite backup når du nu er igang :)

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder og arbejder på en løsning hvor der kan komme overvågning af ens website. Det kan også gøres for serveren.
Samtidig er jeg også ved at kigge på central styring.
Du skal være velkommen til at hive fat i mig hvis det er noget du skulle være interesseret i. 

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)