Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem er Varion Lavenergi Vinduer?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Dimsedut:

Det er for glassene, det er vel svært at snakke Uw værdier hvis man ikke ved hvilke vinduer vi snakker om? Sprosser, tykkelse på karme, størrelse på vinduer etc.

Er det på alm. trævinduer at du har så lave Uw værdier?

Hvor lang leveringstid er der?

Udstilling i Danmark?

Alle fabrikker skal angive en Uw-værdi for et standardvindue i målene 123 x 148cm

Det er træ/aluvinduer

ca. 6-8 uger

Udstillingen i Danmark er ved at blive bygget.

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Skrevet kl. 10:51
Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 12:12

Jeg faldt lige over denne ved besigtigelse af hjemmesiden, hvilket lige får et thumbs up herfra...:)

Flot og velskrevet hjemmeside.

Men faldt over dit citat på forsiden, vi må vende os til indadgående vinduer, hvis det skal være lavenergi, er det seriøst at du selv har den opfattelse, eller er det fordi du får vinduerne fra lande hvor indadgående vinduer er mere normale end her i landet ?

For uanset om det er udadgående eller indadgående, så kan samme et vindue da med samme tætning, vendes både den ene og anden vej, og stadig have samme tætning, er vi ikke enige om dette ?

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Skrevet kl. 23:22

Hej René,

Tak for dine rosende ord.

Jeg har selv været med til en tryktest af et Velfac-vindue med paskvilgreb og den kunne slet ikke holde presset indefra og ud. Hvis ikke jeg selv havde set det, ville jeg heller ikke tro det. 

mvh

klaus

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 09:22

Nu vil der jo normalt ikke være lige så stort pres indvendigt fra ud, som man oplever udvendigt fra ind, så anser det generelt ikke for at være så stort et problem, selvfølgelig vil der opstå et overtryk i boligen, når den varmes op, men det er minimalt i forhold til den vindtryk der er på vinduer og døre, ved selv mindre vindhastigheder.

Af hensyn til sug på modsatte side af huset, så kommer denne jo meget an på taghældning, omkringliggende omgivelser, og ikke mindst evt. udhængs udformning, så meget svær at beregne hvor tit og hvor meget sug der faktisk opstår.

Jeg tror personligt ikke at vi vil komme til at se så mange skift fra udadgående vinduer og døre til indadgående døre og vinduer, netop fordi det ikke er praktisk, specielt ikke her i landet, hvor udadgående vinduer og døre er en tradition, men ændre ikke sådan bare lige folks vaner.

Men det kan være jeg tager fejl, vil de næste 3-4 år jo vise....:)

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Skrevet kl. 09:45

Udadgående vinduer er en 300 år gammel tradition, som ikke sådan uden videre bliver nem at ændre for folk som går op i Danmarks vinduer designmæssigt, ja. Langt de fleste danskere er dog ligeglade med om de er ind- eller udadgående, sålænge de kan opfylde deres behov. Da det på ingen måder er praktisk med udadgående og de færreste ved at man kan få vinduer indadgående tror jeg på et langsom skift, når de bliver oplyst om fordelene ved indadgående. Dette er min mission! Wink 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 10:12

Ja, og bliver lidt op af bakken til at begynde med...:)

Men det virker som om du er frisk på at tage den tørn, så mon ikke du får omvendt et par stykker, så længe det er så godt beskrevet som på hjemmesiden, er jeg da sikker på at flere vil tage den omvending seriøs.

Jeg kan dog se væsentligt flere fordele ved udadgående vinduer, så helt upraktiske vil jeg da ikke kalde dem, eneste fordel jeg kan se ved indadgående vinduer, er muligheden for at pudse dem.

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Skrevet kl. 10:35

Koludabyg:

Jeg kan dog se væsentligt flere fordele ved udadgående vinduer, så helt upraktiske vil jeg da ikke kalde dem, eneste fordel jeg kan se ved indadgående vinduer, er muligheden for at pudse dem.

Du kunne måske hjælpe mig ved at nævne de fordele, du mener der er ved at have udadgående vinduer - bortset fra traditionen og designet. Altså de praktiske fordele.

Uh, det er godt med lidt seriøs håndværkersnak herinde! Big Smile

mvh

klaus

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 22:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu bor vi jo i et land hvor vejret skifter meget, så jeg ville ikke lade indadgående vinduer stå åbne, hvis jeg forlader hjemmet, det gælder også at åbne vinduer efter regn, hvor vandet så vil dryppe af indvendigt, frem for udvendigt.

De fleste indadgående vinduer og døre benytter dræn i bunden af karmen, er tit set at disse lukker til, også kommer der altså vand ind, speciel ved kraftig blæst.

Derudover er der tradition for at stille ting i vindueskarmen, hvilket heller ikke er hensigtsmæssigt, hvis vinduerne lukker indad.

Ligeledes er det gældende for gardiner eller persienner der hænger indvendigt.

Også er de ikke særligt smart indretnings mæssigt at have indadgående vinduer, specielt i køkken osv. hvor man har ting stående på bordet, eller har et køkken armatur der er højere end vinduespladen, vil det jo forhindre at man kan åbne vinduerne helt.

Kunne sikkert finde flere hvis jeg ville...;) men disse dækker vist meget godt.

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Skrevet kl. 22:58

Koludabyg:

Nu bor vi jo i et land hvor vejret skifter meget, så jeg ville ikke lade indadgående vinduer stå åbne, hvis jeg forlader hjemmet, det gælder også at åbne vinduer efter regn, hvor vandet så vil dryppe af indvendigt, frem for udvendigt.

Du burde pricipielt ikke have vinduer åbne, når du forlader hjemmet, men indadgående kan jo stilles på kip og de nye drej/kip-beslag kan ikke åbnes udefra mere. Ved kip er det umuligt, at der kommer vand ind.

Koludabyg:
De fleste indadgående vinduer og døre benytter dræn i bunden af karmen, er tit set at disse lukker til, også kommer der altså vand ind, speciel ved kraftig blæst
Koludabyg:

Danske træ/alu-vinduer fra f.eks. IdealCombi har også drænhuller udvendig, der ikke må lukkes og man skal selfølgelig sørge for at disse ikke er tilstoppet.  

Derudover er der tradition for at stille ting i vindueskarmen, hvilket heller ikke er hensigtsmæssigt, hvis vinduerne lukker indad.

man kan sagtens have vinduet stående på kip uden at fjerne ting på vinduespladen

Koludabyg:

Også er de ikke særligt smart indretnings mæssigt at have indadgående vinduer, specielt i køkken osv. hvor man har ting stående på bordet, eller har et køkken armatur der er højere end vinduespladen, vil det jo forhindre at man kan åbne vinduerne helt.

Her vil jeg give dig ret. Man kan ikke åbne vinduet helt når en vandhane er i vejen. Men ofte kan man ikke nå vinduet alligevel pgr. af bordpladen.

mvh

Klaus

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)