Én af Peter M. Senges (den lærende organisations Godfather) helt store pointer er som bekendt, at innovation og viden ikke kommer fra it-systemer, processer eller rutiner - men fra menneskerne, der opererer dem. Derfor er der selvfølgelig en stor interesse i, at man hele tiden har de dygtigste medarbejdere ansat i sin virksomhed. Imidlertid er det som om, man i mange virksomheder prioriterer at ”købe” sig til nye kompetencer ved at ”stjæle” stjernemedarbejdere fra andre virksomheder (headhunterens job) - og i processen helt glemmer at tro på potentialet i at dyrke egne talenter. Dét er helt fejlslagen ledelsesfilosofi - i hvert fald hvis man skal stole på resultatet af forskning, der blev offentliggjort af Harvard Business Review i maj måned 2004 Forskningen konkluderer nemlig at: “Companies cannot gain a competitive advantage by hiring stars from outside the business. Instead, they should focus on growing talent within the organization and do everything possible to retain the stars they create.” Forskningen konkluderer endvidere at tre ting typisk sker, når en virksomhed hyrer (headhunter) en stjerne-medarbejder fra en anden virksomhed:
Forskningens grundlæggende siger: “Clearly, when companies try to grow by hiring stars, it doesn’t work.” Det faktum at virksomheden i realiteten fungerer som én holistisk organisation, hvor hvert eneste aspekt gensidigt påvirker det affødte resultat, understreger nødvendigheden af at holde på medarbejdere med høj performance. Ikke alene er der en tendens til, at de stjernemedarbejdere du selv dyrker, faktisk har en bedre performance end ”importerede” stjernemedarbejdere - de er også langt mere loyale overfor både dig og din virksomhed! Selv hvis virksomheden gror så hurtigt, at du ikke kan nå at ”dyrke” dine egne stjernemedarbejdere, er der stadig god grund til at holde et fokus på selv at dyrke dem, idet forskningen konkluderer at: “Companies, which retained most of the talent it created, were also able to absorb stars when they did hire them.” En hjørnesten i arbejdet på at omdanne din virksomhed til en organisation i stadig vækst - og den eneste levedygtige forretningsstrategi er derfor at rekruttere gode folk, udvikle dem og holde på så mange af dem som overhovedet muligt. Denne pointe har Peter M. Senge i øvrigt understreget med den henstilling, at det jo ikke er organisationsstrukturer/systemer/processer der lærer - men menneskene i organisationerne, som opererer systemerne, processerne, rutinerne. |
Jeg fandt lige denne video, hvor den ledende Harvard-forsker, Boris Groysberg, der er professer ved Harvard Business School, fortæller om forskningen og dens konklusioner: