Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af EAN-13 stregkoder?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Viggo

Hvor er det lige du har læst det, for jeg kan ikke finde noget der giver anledning til at fortolke det jeg anbefaler, med straf, bøde og myndigheder.

Og det er ikke et spørgsmål om at jeg VIL have ret, det er spørgsmål om at jeg gerne vil vide om jeg er helt galt på den.

En EAN kode indeholder ingen oplysninger om oprindelsesland!

En vare der er produceret i F.Eks. Indien vil typisk have Importørens EANkode og dermed også f.eks. landekoden for Danmark.

EANkoden Består af:

En Landekode (det land hvor indehaveren af virksomhedsnummeret er registreret i)

En Virksomhedskode (Et nummer der tildeles virksomheden af GS1 Indenfor de lande der sammenarbejder i Gepir)

En Unik kode, hvor virksomheden selv vælger nummerne. f.eks, varenummer

Det sidste tal er en logaritmisk udregning og kan ikke disponeres.

GS1 regler gælder for registrerede virksomheder som jeg læser og fortolker reglerne.

Ergo sålænge man afholder sig fra at bruge landekode og virksomhedskoderder eksistere er det ok.

Det åbner naturligvis for at den samme kode kan gå igen på flere varer og nogle andre problematikker, men ulovligt med bødestraf kan jeg nu ikke læse nogensteder at det er.

Naturligvis er jeg ikke et altvidende orakel og belæres gerne hvis det der er en paragraf eller regel jeg ikke ved noget om. Da jeg startede med at bruge EAN koder for mere end 10 år siden, var det det jeg blev informeret om, og det er det jeg forholder mig til, samt det jeg har gennemlæst af regler de sidste par dage for at sikre mig at det stadig er iorden det jeg gør, og det er det sålænge jeg ikke skal have registreret noget eller benytter mig af eksisterende numre.

Venlig hilsen

Glasmager

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Glasmager

Du har ret mht. landekoden. Den står for det land, hvor virksomheden er tilmeldt. Derfor må man ikke bruge andre landekoder end der hvor man er tilmeldt (typisk 57 for Danmark).

Virksomhedskoden kan kun tildeles af GS1, det er ikke en kode man selv må 'opfinde', da man så udgiver sig for at være en anden end man er.

Disse regler gælder for alle der vil bruge en EAN13 stregkode. GS1 er den organisation der forvalter disse regler, og tildeler numrene. Derfor Skal man være registreret for at måtte bruge EAN13 stregkoder.

Der står ikke noget på GS1's hjemmeside om, hvad der sker hvis man bruger forkerte stregkodeinformationer, men da det strider imod de officielle vedtagelser, er det naturligvis ikke straffrit at gøre det.

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg læser med vemod denne tråd, fordi vi selv for nogle år siden blev nødt til at investere det høje beløb for at komme igang med stregkoder, og i øvrigt betaler vi jo så stadig det forholdsvis høje årsgebyr (også for ca. 10 varenumre).

Vi var ellers med i flere fødevarenetværk, og der arbejdede vi for at få stiftet en forening, der så kunne købe et EAN-nummer, og så skulle foreningen stå for at fordele numrene blandt medlemmerne og administration i øvrigt. Dette arbejde jeg meget for, fordi jeg på daværende tidspunkt opdagede, at en forening for kunstnere stod for at uddele EAN-numre til deres medlemmers CDére (som jeg lige husker det). Og kan de, kan andre vel også?

Men, vi havde ikke tid at vente dengang, og købte vores eget, og så vidt jeg ved, er det aldrig kommet op at stå i nogen af de netværk, vi har været/er med i, for jeg taler ofte med andre små iværksættere/virksomheder, der efterspørger det, og når det nu også kommer frem her, så er det, jeg bruger ordet "vemod", fordi et så mangeårigt problem, stadig eksisterer (ja, faktisk er det blevet større, da både registrerings- og års-gebyr er steget meget).

Jeg har heller ikke hørt, at idéen med en forening, der står som ejer, skulle være ulovlig, så hvis det kan give dig en idé at arbejde videre med, så er den hermed givet videre. Held og lykke med det hele

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Nov 10
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lisbeth,

Jeg har selv tænkt tanken, men jeg har ikke nok styr på det juridiske mht registrering osv. Hvis det allerede findes for CD'er.. tja, hvorfor så ikke også andre brancher? Netop også med den tanke, at mange mindre iværksættere har samme problem, som mig selv, og at et engangsbeløb på 6000kr for stregkoder til 10 forskellige produkter virker helt ude i hampen!

Men er det lovligt at bruge ean-13 stregkoder så længe det ikke indeholder registrerede lande koder, så er det jo én måde at omgå problem på..

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet med bare at bruge et eller andet EAN-nummer, er selvfølgelig at andre (teoretisk set - måske nok) har fået samme idé, og bruger samme EAN-nummer til et andet produkt. Når de 2 produkter så sælges fra samme butik, så opstår der jo en konflikt, men mon ikke du får det at vide allerede, når de melder dit produkt ind i deres system (selv om det jo ikke er så prof.)

Det er selvføgelig det, GS1 får alle deres penge for at holde orden på, og de er derfor jo ikke interesserede i at hjælpe alle os små, for så er det jo mindre indtægt til dem, selvom de ved tidligere samtaler med os, har fortalt, at de sagtens kan se problemet for os.

Men, jeg mener omvendt, at det måske kun er i første omgang, de mister lidt penge på den konto, for får vi chanchen for hurtigt og billigt at komme "ud over rampen" med vore produkter, så bliver vi jo måske hurtigere "store" og køber så hele vores egen nummerserie. Det giver trods alt nogle fordele - f.eks. at bruge de EAN-numre, der svarer til vores varenumre.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Tilmeldt 6. Jul 11
Indlæg ialt: 1
Fra  HELT Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

I'm just trying to start up a small business selling some locally made food products. It seems crazy to have to pay the GS1 prices. In England, with GS1 UK, the amount you pay accords to how big your company. Here in Denmark it seems like it is the same price for the small farmer as it is for the big players. 


Fra skype: thomasdalby
Tilmeldt 29. Dec 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Har med interesse læst tråden, og har selv samme problem, skal kun bruge nogle få numre, og syntes GS1 medlemskab er voldsomt dyrt, er der nogle som udlåner deres EAN nummer, hvis man har 100.000 kan man jo godt undvære et par stykker, til aminoer som slås med alle mulige opstarts problemer.

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle sammen

Jeg ved ikke hvad der er lovligt og ulovligt - men kan bare sige at hvis man uheldig og leverer et produkt til diverse kæder, som måske allerede er optaget, så kan det blive en dyr fornøjelse, da kæderne vil holde dig ansvarlig for at der sker fejl i deres system, distribution etc og evt. efterfølgende ommærkning.

Så bare lige vær lidt forsigtige uanset hvilken løsning du/i vælger :)

Bendtsen

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Tambourhinoceros Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

I forlængelse af CDsnakken kan jeg lige indskyde (som pladeselskabsejer) at samtlige distributører vi har brugt igennem tiden har kunnet udstede EAN numre til os. Her taler vi om relativt store europæiske virksomheder - så jeg kunne ikke forestille mig at det skulle være ulovligt.

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skal du bare bruge det til dit egen intern lagerstyring? Så kan du jo bare selv lave dem ifht dit lagernummer

https://github.com/joushx/jQuery.EAN13 

og http://barcode-coder.com/en/barcode-jquery-plugin-201.html

Det er der ingenting ulovligt i - det har jeg lavet til et par virksomheder indtil videre.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)