Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan må opskrifterne bruges?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 5. Dec 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 13-03-2007 10:41:16 Forfatter: kitt
Hej Kruse

Mange tak for dit svar. Men gælder det da også, når det er opskrifter, som praktisk talt findes overalt på nettet, for så kan man jo ikke finde ud af, hvem der egentlig har ophavsretten, kan man? Det er jo mange forskellige mennesker, som indsætter opskrifter rundt omkring såsom i drinkdatabasen.

Mange hilsner Kirsten

Det gør det faktisk. Man må ikke tage originale tekster direkte fra andre internetsider, uden tilladelse. Men vil gerne uddybe svaret. Du må gerne gengive indholdet i en drink, altså blandingsforholdet, men du skal skrive det selv. Til gengæld må du ikke gengive selve opskriften, altså hvordan blandingen foregår, i andre en dine egne ord.

Dermed sagt, du må finde inspiration på andre sider, men du må ikke tage deres tekster, du skal selv skrive dem i egne ord.

Ved godt at det måske lyder lidt dumt, men der er mange der tror at tekster på hjemmesider er til fri afbenyttelse. det er de absolut ikke.

vh

kruse

Fra Århus
Tilmeldt 15. Feb 07
Indlæg ialt: 286
Fra  Webkontoret Skrevet kl. 01:34
Jo, jeg synes, det er forståeligt nok, at man ikke til kommercielt brug kan benytte sig af andres tekster uden tilladelse, og jeg kender reglerne mht. brug af billeder rimeligt godt - men med hensyn til drinksopskrifter og madopskrifter, synes jeg, det er lidt kryptisk, fordi vi jo alle bruger dem, og hvordan finder man så lige ud af, hvem der har lavet opskrifterne, sådan at man kan få tilladelse til at bruge dem - det er da nærmest umuligt. Så jeg håber, jeg har forstået dig rigtigt, at man gerne må bruge selve ingredienslisterne og blandingsforholdene, men at man med sine egne ord skal skrive vejledningen. Det er fint nok, der er jo ikke noget problem i at skrive vejledningerne med egne ord.
Det samme gælder vel så for madopskrifter, at udgiverne har gengivet de originale tekster til ingredienser og blandingsforhold og blot skrevet vejledningerne med egne ord (ændret lidt i teksten).

Jamen det bliver da spændende at se, hvilket svar jeg så får fra Kulturministeriet - men det kan sikkert godt tage noget tid, før jeg får svar fra dem.

Mvh kirsten 

www.webkontoret.dk - enkle og prisbillige hjemmesider med fokus på design og brugervenlighed

Fra København
Tilmeldt 5. Dec 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 12:46
Kan besvares meget kort.

Ja

Vh

kruse

Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 14:16
Hej Kitt

Det er ikke så kompliceret endda. Ophavsretten er en beskyttelse af det kunstneriske indhold af forskellige værker. Det betyder at man ikke må kopiere eksempelvis andres bøger m.v., såfremt de kan betragtes som værende litterære værker. En af de basale og afgørende faktorer, er om originalværket besidder såkaldte kunstnerisk værkshøjde. Det gør en opskrift på noget almindeligt anerkendt nok typisk ikke, hvorimod eventuelt billedmateriale, særpræget titel, andet lyrisk/skønlitterært indhold ikke bør gengives. Men om der skal benyttes to eller tre dl. vodka er givetvis ikke beskyttet!

Fra Århus
Tilmeldt 15. Feb 07
Indlæg ialt: 286
Fra  Webkontoret Skrevet kl. 17:30
Lige for at afslutte, så har jeg ikke fået besvarelse på min mail sendt gennem kulturministeriets infoside. Det gør nu heller ikke noget, for på deres side står en hel del om regler for kopiering m.m., og sammenholdt med besvarelserne i denne tråd, dækkes mine spørgsmål fint.
Mvh. Kirsten

www.webkontoret.dk - enkle og prisbillige hjemmesider med fokus på design og brugervenlighed

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)