Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken webshop til prof. børnetøjsbutik?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Hvis du er interesseret, så vil jeg gerne se din samlede kravspec og sætte plus og minus ud for punkterne fsa Shopify

Kan også lave en demoshop, hvor du selv kan rode rundt og se dig omkring. Det koster gratis og fungerer så længe du selv vil.

Venlig hilsen
Ole

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Kirkebye:


Og lige for at vende den med multisprog. En del siger det er bedre at have seperate sites med hver enkelt land (rent SEO mæssigt)!?! Er klar over det er en dyrere løsning, men man kan sagtens have flere shops som pejer ned i ex. Economic, hvor varer oprettes mv.

Ville det fungere med Lagerstyring? Altså, så når en vare blev solgt i shop1, blev den fjernet fra shop2 ?
Min erfaring med integration til e-conomics er minimal, da Scannet's Webshop1 jo netop ikke kan den slags nymoderne trolddomme ;-) 

Fra Odense
Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 174
Fra  LAIT Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone og Peter

Lige et par generelle kommentarer omkring multisprog, SEO og integration mellem webshop og evt. backend.

Hvis i skal opbygge et multisprog site med et varekatalog, vil jeg anbefale at i sigter efter følgende generelle opbygning:

  • Forsøg at anskue opgaven som et "traditionelt" website med en række indholdssider. Hertil har man så et eller flere produktkataloger som hver især kan være synlige på de forskellige sprogversioner af sitet
  • Produkterne og deres varianter findes ét sted og kun ét sted. Produkterne er så efterfølgende "medlemmer" af forskellige produktkataloger (og evt. også af produktkategorier i de enkelte kataloger)
  • Ved produkter bør i have 1-til-1 sprogversionering af produkterne (således at varekortet kan håndteres ét sted). Produktets medlemsskab af kataloger og produktgrupper afgør om vares skal vises i de forskellige sprogversioner er shoppen. For at det lader sig gøre skal i selvfølgelig kunne differentiere priser, momssatser etc. i forhold til medlemsskaber af kataloger
  • Sats IKKE på 1-til-1 oversættelser af resten af websitet! Mange efterspørger denne feature, men selvom det ofte bliver sagt: "Vi har altid samme indholdssider på vores forskellige sprogversioner, og i CMS'et vil vi have ét sted at redigere det hele", har jeg endnu ikke hørt om et eksempel hvor det passer både nu, i morgen og om et år. Når undtagelsen så opstår, så skal man lave alle mulige grimme "hacks" for at løse problemet
  • Omkring SEO: Problemer med duplikeret indhold er sandsynligvis det som gør at i har hørt det omkring "separate" sites. Helt enkelt så handler det om kun at have EN URL til hver ressource. "Helt enkelt" er ikke helt enkelt - mange CMS'er og shopsystemer har store problemer med at de genererer flere URL'er til samme ressourcer (=stort problem!). Den "reneste" løsning synes jeg helt klart er sprogversioner på differentierede domæner (eller subdomæner) (eks. dk.domæne.dk, se.domæne.dk, etc.) eller i undermapper (nelly.com/da, nelly.com/se etc.). Husk at have fokus på at undgå duplikeret indhold! Alle SEO-eksperter (og Google) er enige i at det er et enormt problem hvis man er ramt af det
  • Integration: Fra det forretningsmæssige og administrative synspunkt, ønsker mange som udgangspunkt en direkte forbindelse ned i backendsystemets produktkatalog. Dvs. realtime integration med lagerstyring osv., håndtering af varer ét sted og alt det der...  PAS PÅ! Økonomisystemer er generelt IKKE bygget til at håndtere en webshop med et godt load. Jeg har arbejdet med integration til C5, Navision / Dynamics NAV, Economics etc., og fælles er at de bare ikke performer ordentligt når der kommer load på! Databaserne er sjældent ordentligt opbygget (normaliserede, med indekser osv.) og integrationslaget er ofte noget l-o-r-t...
  • I forlængelse af ovenstående: Man ønsker integrationen, men det kan bare ikke performe ordentligt med en direkte forbindelse. Det ender altid med en mellemliggende database hvorfra webshoppen henter data. Mellem denne database og økonomisystemet bygges så en "connecter" som kan transportere/synkronisere varer, ordrer etc. mellem de to systemer. Find et system der har webshop-delen klar - et system der er bygget til det det handler om: E-handel! Dvs. database til produkter, ordrer etc. og så alt det som ligger oven på. Tag udgangspunkt i det i stedet for at forsøge at ombygge et økonomisystem til e-handel. Det går ikke godt! Brug systemerne til det de er lavet til, og brug så krudtet efterfølgende på at lave en ordentlig "connector" mellem systemerne
  • Og mere forlængelse: Det som dræber et website ved load er næsten altid databasekald. Forsøg at finde et system som kan "cache" varer, websider, kataloger etc. så antallet af forbindelser til databasen nedbringes. Omkring performance er det her slaget står! Det er også derfor at en direkte forbindelse til et økonomisystem aldrig går godt...

Mvh. Anders

Anders Lund
Lund & Andresen IT = Umbraco udvikling og ASP.NET

Fra Klagshamn (Malmö)
Tilmeldt 14. Jul 10
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det fungerer for nogle jeg kender, men igen jeg har heller ikke den store erfaring med Economic.

Men det vil jeg råde bod på nu, og har meldt mig til et introkursus online på Economic DK´s hjemmeside.
Det er i morgen kl 15:00-15:45....Kom friskSmile

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:

Peter Kirkebye:


Og lige for at vende den med multisprog. En del siger det er bedre at have seperate sites med hver enkelt land (rent SEO mæssigt)!?! Er klar over det er en dyrere løsning, men man kan sagtens have flere shops som pejer ned i ex. Economic, hvor varer oprettes mv.

Ville det fungere med Lagerstyring? Altså, så når en vare blev solgt i shop1, blev den fjernet fra shop2 ?
Min erfaring med integration til e-conomics er minimal, da Scannet's Webshop1 jo netop ikke kan den slags nymoderne trolddomme ;-) 

Dette funker i Magento ud af boksen. Faktisk er multishop/sprog funktionaliteten en af de ting som konkurrenterne halter noget efter på.

Vi har før leveret shops der havde en B2C shop på et domæne og B2B shop på et andet domæne. Begge shops var på flere sprog (vist kun 2 til at starte med). De kører på samme installation og deler varelager osv.

Fra Klagshamn (Malmö)
Tilmeldt 14. Jul 10
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Så starter jeg lige lidt mere liv i trådenSmile

Jeg ved det har været diskuteret flere gange på forumet, men kunne godt tænke mig at høre "eksperter" og webshopejere omkring fordele og ulember ved Mulitilanguage sites kontra sites med forskellige domæner (.se, .dk, .no mv.)

Generelt syntes jeg alle de store webshops som har valgt at gå den "internationale" vej har valgt en multilanguage løsning, MEN i mine øjne ville jeg ud fra et salgsmæssigt synspunkt (og SEO) foretrække en løsning med separate domæner!?!
Jeg syntes ofte at multilanguage webshops ikke er helt gennemførte rent oversættelsesmæssigt og som forbruger virker det også lidt "kunstigt" og ikke helt "lokalt"!

Jeg er bare lidt bange for at vælge en løsning med flere domæner som peger ned i ex. E-conomic, da de fleste økonomisystemer ikke er gearet til webshops med mange varianter som vi har i børnetøjsbranchen. Desuden er performance også ret dårlig og man risikerer ens produkter bliver solgt flere gange! Har jeg hørt forkert eller er der noget om snakken?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)