Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Windows Vista? Nej tak Microsoft så ud det ud af porten og ind med Dell Suse Linux!

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 357
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

CNET editors' review

Very good

7.8

out of 10

The good:
Windows Vista Ultimate does improve some features within Windows XP;
fewer system crashes than Windows XP; Windows Vista offers better
built-in support options.

The bad: Windows Vista Ultimate does not
put Search on the desktop (it's buried within applications, within the
Start Menu); optimized only for the Microsoft Windows ecosystem (for
example, RSS feeds from Internet Explorer 7 get preferential
treatment); there's simply too much and not all of it is implemented
properly; no new software yet written exclusively for Windows Vista;
and there are too many editions of Windows Vista.

The bottom line: Windows Vista is
essentially warmed-over Windows XP. If you're currently happy with
Windows XP SP2, we see no compelling reason to upgrade.
On the other
hand, if you need a new computer right now, Windows Vista is stable
enough for everyday use.

Conclusion

Perhaps we're spoiled, but after more than five years of development,
there's a definite "Is that all?" feeling about Windows Vista. Like
cramming an info-dump into a book report the night before it's due,
there certainly are a lot of individual features within the operating
system, but the real value lies in their execution--how the user
experiences (or doesn't experience) these--and like the info-dump, we
came away shaking our heads, disappointed. Compared with Mac OS X 10.4,
Windows Vista feels clunky and not very intuitive, almost as though
it's still based on DOS (or at least the internal logic that made up
DOS). Despite the addition of a system-wide, built-in Search, and
various efforts to break away from staidly old directory trees, you
still need to drill down one level to even access Search. And there are
far too many dependencies on Microsoft products; this is not a very
objective operating system, as preference is always given to Microsoft
products (of which there are many), from MSN Search to RSS feeds only
from Internet Explorer. But is Windows Vista a bad operating system?
No. It's just a disappointment for PC users who hoped that Microsoft
would deliver something truly exciting to finally leapfrog ahead of
Apple. They failed. But stick around; this is just Windows Vista 1.0.
Windows Vista Service Pack 1 is due out sometime before the end of the
year. Windows Vista SP1 promises to fix what's known to be wrong within
Windows Vista and should offer a few concrete reasons to switch.

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 15:46
Dato: 11-03-2007 15:37:09
Forfatter: whatever

Læs hvad du selv skriver - efter, at have slået fra Aero....

Og læs hvad jeg skriver lidt senere:
Naturligvis bruger Aero flere ressourcer end XPs
standard-tema, men mener man ikke dette ressourceforbrug er nødvendigt,
kan man jo bare slå det fra og nyde alle de andre gode ting i Vista.

Vil du dømme et helt OS på noget du kan slå fra, hvis du mener det er unødvendigt? Det er da logik for burhøns, at en så grafisk opgradering vil bruge flere ressourcer, men nu er det jo ikke rocket surgery at slå det fra, så argumentet falder, imo, til jorden.

Hvis du har i sinde at fortsætte diskussionen, ville det klæde dig at droppe personlige angreb som "Du er godt nok kvik" - det er ikke ligefrem fremmende for seriøsiteten.
Tilmeldt 6. Dec 06
Skrevet kl. 16:00
Sorry David - Det var måske forkert ord valg -jeg er svensker så jeg tænkte ikke så meget på betydningen af dette på det danske sprog. Det jeg mener er bare at det med at slå fra alle strøm trækkende funktioner er irrelevent i forhold til bedømningen af systemet som  helhed.

Hvis du skal bedømme/sammenligne forskellige systmer så gør du det udfra helheden af cons/pros  i forhold til alle funktioner er slået til til og ikke fra

Dukan jo ikke bedømme hastigheden/hurtigheden på en ferrari vs en porche hvis du lader turboen være tænt på porchen, mens den er slået fra på ferrarien.....

Tilmeldt 6. Dec 06
Skrevet kl. 16:12
Og forresten - det glemte jeg...

Hvis vi nu opstiller senariot at vi slår fra alt af strømslugende funktioner i Windows XP og gør det samme i Windows Vista så vil vi stadig have en situation hvor Vista sluger mere strøm da dette system er mere ressourcekrævnde end Windows XP.

Tilmeldt 6. Dec 06
Skrevet kl. 16:27
Men for, at gå tilbage til emnet - kan i ikke være venlige og forholde jer til helheden om de punkter som jeg har præsenteteret som er faktuelt dokumenteret og kan findes bla. i artikler på nettet og hos microsoft selv? - og ikke kun til enkelte punkter som f.eks strømforbrug, en enkelt el. egen brugeroplevelse, DRM (lidt info her  om Vista DRM forresten http://www.forbes.com/2007/02/10/microsoft-vista-drm-tech-security-cz_bs_0212vista.htm ) etc. og udfra dette forholde jer til hvorfor man skulle bruge vista? - eller købe Linux fra Dell istedet som arbejdsstationer (el MAC for den del).

På forhånd tak
Mvh.
whatever

Tilmeldt 6. Dec 06
Skrevet kl. 16:48
Lidt aften læsning...
Windows Vista Security Model Analysis

http://www.symantec.com/avcenter/reference/Windows_Vista_Security_Model_Analysis.pdf

Microsoft Caves on Vista Security

http://www.eweek.com/article2/0,1895,2031755,00.asp

A Cost Analysis of Windows Vista Content Protection
http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

Dette er bare et par eksempler på dokumentation som findes tilgængelig om Vista og der findes ikke noget som jeg synes ligger i favør for vista pt.

Jeg håber at I alle sammen tager udgangspunkt fra den faktuelle information som jeg har skrevet om og linket til.etc.

På forhånd tak
mvh.
whatever
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 17:01
Whatever - jeg er nødt til at spørge hvad du forventer at få ud af denne tråd?

Dit ordvalg minder mest af alt om et fra et Jehovas Vidner "oplysnings" møde!

Det er fint nok du kan dokumentere en masse påstande om uhensigtsmæssige ting i Windows Vista. Men du glemmer i mine øjne det allervigtigste, nemlig brugeren. Du springer let og elefant over det med linux næsten er ligeså brugervenlig som Vista. For en ikke IT-sikkerheds "nørd" som mig, er det absolut det allervigtigste. Er ikke helt tabt bag en IT-vogn, men det er mange andre, og for dem handler det SÅ meget mere om brugervenlighed end om DRM, strømforbrug, pris og omkostninger til hardware.

Og mig bekendt agter Dell kun at smide linux på et ganske lille udvalg af deres modeller, hvis såfremt det overhovedet sker....
Tilmeldt 4. Oct 05
Indlæg ialt: 196
Skrevet kl. 17:11
Jeg vil da også lige give mine oplevelser med Vista frit løb...

Jeg kan overhovedet ikke forstå din kritik...

Jeg har kørt med Vista siden Release Candidate 1 (oktober/november 2006). Installationen har hver gang forløbet uden nogle driver-problemer. Den finder faktisk flere drivere en XP gjorde. Mit LAN-netkort skulle altid installeres seperat efter XP installationen - men Vista fandt det hele.

Jeg har slået User Account Control fra på min maksine, da jeg foretager mange handlinger hver dag, som ellers ville kræve at man trykker Continue når den kræver fuld administrator rettighed. Men for almindelige brugere er det da godt rent sikkerhedsmæssigt. Nu skal andre software producenter så til at udvikle deres applikationer så de er UAC-aware - men det skal nok komme. Det tager selvfølgelig bare lidt tid.

Tilmeldt 6. Dec 06
Skrevet kl. 17:17
Hej Casper,
Da jeg skrev tråden håbede jeg at folk vill forholde sig til forretningsmæssig vinkel som jeg mener, at jeg skrev den udfra.

Det jeg håbede på var/er at få folks forretningsmæssige vinkel ud fra emnet om Vista.

Mht. ordvalg - som sagt jeg er svensker så min ordvalg er måske ikke de bedste altid i forhold til det danske sprog.

"For en ikke IT-sikkerheds "nørd" som mig, er det
absolut det allervigtigste. Er ikke helt tabt bag en IT-vogn, men det
er mange andre, og for dem handler det SÅ meget mere om brugervenlighed
end om DRM, strømforbrug, pris og omkostninger til hardware."

Selvfølgelig er brugeren meget vigtigt  - men udfra en forreningsmæssig analyse om at investere i noget er dette kun en del af en analysen. Og da jeg har startet denne tråd ud fra et forretningsmæssigt aspekt er dette jo det der tæller mest mener jeg (i hvert fald for mig). Jeg mener bestemt også at hvis du skal ud og handle f.eks 50 arbejdsstationer så er det meget vigtigt at du tager alle aspekter med i en analyse og ikke kun enkelte dele, men helheden for at du ikke kommer til at lave en dårlig investering. En rød tråd gennen denne post er - "Er Windows Vista en god investering for en virksomhed - økonomiskt, effektivitet, mm)

Mht. Dell - hvad jeg har læst indtil videre så starter de med 3 forskellige series - og vil så småt udøge derfra....

mvh
whatever

Tilmeldt 6. Dec 06
Skrevet kl. 19:25
Amino gik vist ned  så jeg nåede ikke at tillægge følgende..

Linux - ja jeg nævner det som en mulighed når man til sin tid kommer til vejskellet hvor man skal opgradere sit nætværk med XP maskiner at det kunne være et alternativ da Linux ikke er så nørdet mere og stort set har kommet til det punkt i brugervenlighed hvor Windows, Mac osv findes i dag og derfor er/begynder at blive et meget interessant alternativ.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)