Som sagt tideligere sparker DELL Mircosoft delvist på porten og kører Suse Linux istedet. (Præinstallerer det på deres maskiner) -noget som vi kraftigt overvejer da vi nok som mange andre er godt trætte af microsoft påfund.Vista er bare for meget! Hvad med jer "folks" derude - hvad synes i? Gider i overhovedet Vista og har i måske også en overvejelse at skifte operativsystemet til Linux næste gang og sige farvel til Microsoft? Fra den tideligere tråd: Windows Vista
|
Windows Vista? Nej tak Microsoft så ud det ud af porten og ind med Dell Suse Linux!
|
Hejsa, Jeg har kørt med Vista på både arbejde, laptop og hjemme computer nu i godt en måneds tid, og jeg må sige at jeg i det store hele er godt tilfreds, og er ved at finde mig tilrette. Jeg er ikke utilfreds med prisen - det er det mest kritiske stykke software på min computer, og jeg skal bruge det hver dag i mange år, så jeg synes egentlig ikke det er urimeligt. Jeg har ikke i nogle af mine computere været nødt til at opgradere hardware, og jeg har kun i ét tilfælde været ude for, at der manglede en driver efter endt installering - som iøvrigt går betragteligt hurtigere end en XP installation - og den fandt Vista da jeg bad om at søge online. Den software jeg anvender fungere udemærket på Vista, dog har det i visse tilfælde været nødvendigt at afvikle programmet som administrator og/eller installere et patch til Vista. Jeg bruger blandt andet Visual Studio 2005, Adobe Suite CS2, SQL Server 2005, SmartFtp, Feeddemon, Foxit PDF reader, Cakewalk Sonar 6 og alle mulige andre jeg ikke kan huske lige nu - og alle fungerer glimrende. Dermed ikke sagt at der ikke findes problemer - men jeg formoder at man hører langt mere om de enkeltstående problemer der er, end om de situationer, hvor tingene fungerer udemærket. Vedrørende antivirus har de fleste udgivet versioner der er kompatible med Vista, såsom Avast, Trend Micro, Panda, Norton, McAfee, kapersky og andre, og selvom jeg ikke er nogen ekspert på kernel hooking, så har Microsoft valgt at beskytte Vista imod dette for at undgå rootkits og deslige, hvilket jeg synes er fint, og til Antivirus producenter offentliggøres istedet for, andre filtermetoder, som skulle give samme muligheder som kernel hooking. Det meget debatterede UAC (User Account Control) synes jeg på sin vis er godt nok, men det kræver lidt tilvænning at håndtere forespørgsler om at køre ting som administrator - jeg har givet det en chance da jeg egentlige synes godt om, at man kun opgraderer til administrator efter behov. Er man utilfreds, så kan man slå det fra. Jeg er rigtigt glad for søgemuligheder i Vista, som jeg allerede har svært ved at forstå jeg nogensinde har levet uden: at man kan trykke på windows knappen, og så have fokus på søgetekstfeltet, hvor man så søger i startmenuen, så man kan køre sine programmer uden at skulle gå ind i "programmer" menuen, skrive en webadresse som så åbner en browser på den side eller søge i filer, mails etc. så nemt som igenting, er en feature, som er uvurderlig i produktivt hensende. I xp brugte jeg Launchy til dette formål, men det er i Vista helt overflødigt. Kort sagt: Jeg hader ikke Vista. Det er ok. Mvh. Joachim |
Mvh. Joachim Lykke Andersen
Hej Joachim, Jeg hader ikke Vista hvis det er det du tror - men når du overvejer postivite/negatives til hvorfor du skulle opgradere (på rent forretningsmæssigtplan) og du har måske (rigtigt) mange arbejdsstationer så er Vista ikke et særlig interessant alternativ. Tag bare strømforbrug - din pc trækker mere strøm og du får en større regning, eller som du selv er inde på - kernel hooking - kun microsoft kan skrive sikkerhedsprogrmmer, de andre fungerer ja - men dette er ikke lig med at de kan fange alle virus for det kræves det at applikationerne (f.esk antisvirus) har adgang på kernel level og det har kun ms under på skud af bl.a det du nævner.Desusden er det ikke meget sikrere, og som jeg nævner så har vista allerde bleavet hacket flere gange, en af de kendteste er gennem visaliseringen (Bluepill). http://www.eweek.com/article2/0,1895,1983037,00.asp Men den største pararmeter er, at microsoft har et stort ønske om at overtage sikkerhedsmarkedet. Personligt bliver jeg sgu lidt skræmt over at microsoft skulle stå for sikkerheden for mit firma, da jeg per definition ved, at sikkerhed ikke er ligefrem Microsofts strærke side. whatever |
Der er ingen tvivl om, at designet springer i øjnene. Der er mange grafiske ændringer. Der er endnu flere understøttet, så der fremover kan skabes helt nye former for innovation i brugergrænseflader. Fordi det visuelle er det, man bemærker, så kommer de fleste nok til at overvurdere hvor meget, det fylder af det samlede, og hvor meget, det derudover betyder. Der er nogle designsmæssige ændringer, som jeg f.eks. synes rigtig godt om, men det er begrænset i forhold til alt det tekniske, man har ændret. Derudover må vi erkende, at det grafiske i høj grad påvirker vores brug. Intuitive, brugervenlige og flotte brugerflader gør det altså både sjovere og lettere at bruge en applikation. Mange nye funktioner bemærkes, fordi de er integreret visuelt, men det negligerer jo på ingen måde deres nytteværdi. Søgningen er forbedret med mange længder, og selvom det måske minder om noget OS X har haft i lang tid, så er det da stadig en god ting, at det nu også virker i det mest udbredte operativsystem. Ting som Windows Mail, Windows Internet Explorer og Windows Media Player er også blevet opgraderet grafisk, men de er også forbedret på en lang række andre områder. Det er for de fleste bare umuligt at se, hvis det da ikke direkte resulterer i nye funktioner. Windows Vista tilbyder også muligheder til bedre integration. Man har f.eks. udviklet Windows Contact Store, der er en centraliseret måde at styre kontaktpersoner på. Det er selvfølgelig ikke så anvendeligt i dag, men det bliver da lækkrt, når andre programmer anvender den placering i stedet for deres eget. Så har man de samme kontakter i alle de applikationer, man anvender. I forretningsøjemed er der også flere interessante funktioner. ''Shadow Copy'' gør det muligt at gendanne tidligere versioner af filer, og de fleste kender sikkert, at man får gemt noget, selvom man egentlig ikke burde. Protokollen til fjernadgang (RDP) er blevet lavet, så man nu kan afvikle et enkelt program fra en anden maskine i stedet for at skulle have hele maskinens brugerflade præsenteret. Når det er sagt, så er det dog helt andre ting, der virkelig imponerer mig ved Windows. Vista. Man har omskrevet hele netværksstakken (og der er komplet understøttelse af IPv6 som standard). Man har bygget videre på koden fra Windows Server 2003, der er klippestabil. Alle drivere kører nu i en isoleret proces (hvis en driver laver en fejl, så genstartes driveren - ikke systemet). Det kan være rigtigt, at ''User Account Control'' generer, og jeg har da også selv slået det fra, men det gør også, man må erkende, at hvis der sker fejl, så har man selv tilladt afvikling af noget, der ikke skulle køres. Sikkerhed er mere besværligt, men der er jo også væsentlige fordele forbundet med det. Problemer med tidligere Windows-versioner har været, at man altid er logget på som administrator og derfor har adgang til at ødelægge alt. Det gør man ikke mere, men nu brokker folk siger over bekvemmeligheden. Endelig har man med ''ReadyBoost''-/''ReadyDrive''-teknologierne mulighed for at øge maskinens ydelse ved bare at tilslutte f.eks. en USB-stick; systemet organiserer også data i hukommelsen ud fra brugsmønste, så man oplever hurtigere svartid på det gængse. Hvis man vil være endnu mere teknisk, så er det langt flere ændringer virkelig dybt inde i systemet. Nogle ting kan selvfølgelig først opleves, når producenter skifter. Mange programmører har desværre vænnet sig til at ville genstarte computeren ved insta |
Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv, acro. Der er så mange, der er SÅ utilfredse, men det er mest bare hoveder, der har læst indlæg som det, der startede dette forum, og så måske har set et par billeder og tænkt, at det var ikke noget for dem.. Er det nu jeg bør minde om, at XP fik nogenlunde samme velkomst?? |
Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense
Mit første indtryk var bestemt ikke positiv, nu havde de lavet det hele om igen og man skulle igen til at sætte sig ind i tingene, og alt det der smarte aero pop siger mig ikke så meget. Men nu har jeg brugt det et par uger og jeg synes faktisk det er fantastisk og bestemt pengene værd. Det jeg synes bedst om er de nye søgemuligheder, jeg er næsten i chock over hvor godt det fungere. Og en anden ting jeg er meget glad for er det indbyggede BitLocker (kun ultimate), der sikre min harddisk, så hvis jeg får den stjålet så er det kun hardwaren der bliver stjålet og ikke alle de oplysninger der ligger på PCen. |
Er det nu jeg bør minde om, at XP fik nogenlunde samme velkomst?? Det skal jeg ikke svare, men vi opgraderede alle vores klienter med XP da den udkom. Forskellen er bare at XP tilføjede en værdi, Vista er kun Pimped med funktioner som vi allerede har som f.eks "shadow copies" som ikke er noget nyt og det har vi allerede på alle klienter. Ah det grafiske interface - jo vist det er flot, men er det funktionellt i forhold TCO? Og mht til din ROI er også lavere/længe end ved XP, da der er flere udgifter ved Vista. "Prisen på Windows Vista er i mine øjne aldeles retfærdig. Der er tale om et system, man har arbejdet på i over 5 år. Når man kan købe en version for 1.400 kr " Så kører du Windows Vista Home Basic - Jeg taler ikke om Basic men omWindows Vista Business, da kun Business er "sikret nok" og inholder de funktioner som skal til for,m at kunne bruges i en virksomhed. Nå ja så taler vi også en helt anden pris.... Som jeg allerede har påpeget så forøger Vista strømforbruget af flere grunde, og hvis du har plus 50, 100 klienter - er DU interesseret i den ekstra udgift? Og hvis i læser det jeg har skrevet ordenligt fra starten så vil i også finde ud af at det er faktuelle fakta som er i høj grad understøttet af masser tilgænlige fakta/artikler som finder på nettet omkring Windows Vista - inkl. fra Microsoft selv. |
Øget strømforbrug? Jeg har for nylig installeret Vista på min laptop, og efter at have disabled Aero, får jeg bedre batteritid på den end jeg gjorde da jeg brugte Vista. Naturligvis bruger Aero flere ressourcer end XPs standard-tema, men mener man ikke dette ressourceforbrug er nødvendigt, kan man jo bare slå det fra og nyde alle de andre gode ting i Vista. Personligt er jeg vild med den nye Windows Explorer og Sidebar''en og så prøver jeg at vænne mig til at bruge søgefunktionaliteten til at starte programmer osv. Desværre understøttes min Thunderbirds maildir ikke endnu, men det kommer nok engang. :) |
Øget strømforbrug? Jeg har for nylig installeret Vista på min laptop, og efter at have disabled Aero, Læs hvad du selv skriver - efter, at have slået fra Aero.... Du er godt nok kvik. Aero er en grafisk funktion som kræver det ekstra af dit grafikkort ergo skal det arbejde hårdere ergo større strømforbrug. Selvfølgelig kan man slå ting fra - det kan man i alle os'er inkl XP,2000 os så de trækker mindre strøm. Men David det ikke det vi taler om her - vi taler om XP contra Vista som fuld standard installation - hvad er cons/pros? Min virksomhed har mange klienter og for os ville Vista bare være en ekstra udgift bla. pga TCO, herunder strømforbruget.. |