Vi er to, som har fået en idé, vi gerne vil have andres syn på.
Først og fremmest kunne vi godt tænke os, at høre om idéen overhovedet er lovlig?
Ellers er vi naturligvis også interesseret i konstruktiv kritik, og måske det vigtigste: Ville du være interesseret i dette produkt? hvorfor? hvorfor ikke?
Idéen: Vi læser begge mange bøger, dog udelukkende bøger som man kan lære noget af (4-hour workweek, 48 laws of power, etc.). Det er altså ikke skønlitterære bøger men heller ikke det jeg vil kalde lærebøger/skolebøger.
Vi synes dog ofte, at selvom indholdet af en bog er af høj værdi, så kunne man have kogt hele bogen ned til 5-10 sider og stadig få alt den gode læring. Så i stedet for at læse 10 bøger på hver især 300 sider, kunne vi godt tænke os nogle bøger, som havde forkortet indholdet mest muligt – dog skulle alt det vigtige selvfølgelig stadig indgå!
Man vil på denne måde kunne opnå at modtage de samme gode råd, erfaringer osv., uden at bruge så lang tid på hver bog. I stedet for at læse 10 bøger om et emne, kunne man nøjes med at læse en enkelt bog.
Vi forestiller os fx at bøgerne skulle have et gennemgående emne, fx "ledelse", "iværksætter", "time-management", "aktier" osv. Hver af disse bøger skulle så indeholde 10 kapitler, hvor hvert kapitel er en ultra kort version af en oprindelige bog på emnet. Teksten er selvfølgelig skrevet af os, med vores ord. Man kan sige det er vores fortolkninger af bøgerne.
Hvad mener I om det hele – på forhånd tak for jeres svar.
Kender desværre ikke lovgivningen på området og mht. copyright m.m. Men som udgangspunkt at det er jer selv der har skrevet dem, med jeres ord uden at der bliver kopieret indhold så tror jeg ikke der er de store problemer i det.
Jeg ville dog gerne være køber til sådanne bøger, da det kunne spare rigtig meget tid, med læsningen, synes nemlig også der er meget fyld i mange af den type bøger.
Dog tror jeg samtidig også at de bøger som du omtaler i forvejen er "kogt ned" og man skal huske at kunne holde læseren interesseret og have forståelse for indholdet af det man læser og kunne relatere til ting som bliver skrevet om og evt. sammenlignet med.. Så tror det bliver svært at koge en bog ned til 1 kapitel.
Øg din synlighed, brug en freelance markedsførings manager som mig...
Jeg fandt følgende i loven om ophavsret, men ved ikke om det gælder her:
§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur‑ eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.
Stk. 2. Ophavsretten til et nyt og selvstændigt værk, som er frembragt gennem fri benyttelse af et andet, er ikke afhængig af ophavsretten til det oprindelige værk.