Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man dele en faktura op?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Som så mange andre skal jeg indberette moms på mandag.

Jeg købte i marts en ny computer. Dertil købte jeg også 3 skærme og et ekstra grafikkort.

Computer 11.280,-

Skærme 5.199,

Grafikkort 2.638,-

Total 19.122,-

Ser jeg det samlet, så er inkøbet jo over grænsen for straksafskrivning, men individuelt er de ikke. Mit spg. er derfor om det er tilladt at dele en faktura op i de enkelte dele?

mvh Klaus

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 19:13

Så vidt jeg ved kan du ikke gøre det, da skærme og grafikkort ikke kan fungere uden din computer (jeg ved godt de kan, men det ved skat ikke). Så du kan ikke straksafskrive det hele, og du kan ikke dele den op.

Hør dog lige en revisor for at være 100%

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 19:25

dit momsregnskab kender ikke forskel på aktivering eller straksafskrivning

så du kan blot føre dine indkøb ind, og når revisoren så laver skatteregnskab kan han jo tage stilling til om der skal straksafskrives eller aktiveres

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 19:34

Hej Klaus

Du kan læse alt om det på SKAT's hjemmeside.

Ved indkøb af computer, så er det den fulde pakke, da tingene fungerer samlet.

Husk, at det er anskaffelserne uden moms, du skal afskrive på. Som en anden i denne tråd skriver, så har momsen intet med afskrivningerne at gøre.

Her er et uddrag fra SKAT's hjemmeside på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=74219

Spørgsmål: Jeg har købt en computer til 20.000 kr. inklusive moms, som jeg kun bruger i forbindelse med min virksomhed. Kan jeg trække hele udgiften fra

• Svar: Hvis du er momsregistreret, kan du trække 4.000 kr. fra i købsmoms. Det resterende beløb på 16.000 kr. kan du trække fra i skat. Driftsmidler som f.eks. en computer skal dog afskrives, når beløbet er over den såkaldte "småsaldigrænse" (2010:12.300 kr. 2009:12.300 kr.). Der kan maksimalt afskrives 25 procent om året.

Du skal være opmærksom på, at anskaffelsessummen for en computer er den samlede anskaffelsessum for henholdsvis harddisk, skærm, tastatur, mus mv., idet alle aktiver der er bestemt til at fungere samlet anses for et driftsmiddel.

Fortsat god søndag,

Susan :o)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:59

Som Jørgen skriver, så er det ligegyldigt i henhold til dit momsregnskab. Så du trækker bare fuld moms retur på indkøbet.

Når årsregnskabet skal laves, så slipper du nok ikke for at skulle afskrive på købet.

Grafikkortet hører uløseligt sammen med computeren. Spørgsmålet er så, om skærmene også skal betragtes som udstyr i foprbindelse med computeren.

Hvis de kan anvendes uden en computer (eks. som TV, med indbygget TV-tuner) så kan du måske argumentere for at de ikke hører sammen.

Hvis du i praksis bruger de 3 skærme sammen med computeren, så får du dog nok svært ved at tale dig udenom at skulle afskrive på købet.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)