Som så mange andre skal jeg indberette moms på mandag.
Jeg købte i marts en ny computer. Dertil købte jeg også 3 skærme og et ekstra grafikkort.
Computer11.280,-
Skærme5.199,
Grafikkort2.638,-
Total19.122,-
Ser jeg det samlet, så er inkøbet jo over grænsen for straksafskrivning, men individuelt er de ikke. Mit spg. er derfor om det er tilladt at dele en faktura op i de enkelte dele?
Så vidt jeg ved kan du ikke gøre det, da skærme og grafikkort ikke kan fungere uden din computer (jeg ved godt de kan, men det ved skat ikke). Så du kan ikke straksafskrive det hele, og du kan ikke dele den op.
Spørgsmål: Jeg har købt en computer til 20.000 kr. inklusive moms, som jeg kun bruger i forbindelse med min virksomhed. Kan jeg trække hele udgiften fra
Svar: Hvis du er momsregistreret, kan du trække 4.000 kr. fra i købsmoms. Det resterende beløb på 16.000 kr. kan du trække fra i skat. Driftsmidler som f.eks. en computer skal dog afskrives, når beløbet er over den såkaldte "småsaldigrænse" (2010:12.300 kr. 2009:12.300 kr.). Der kan maksimalt afskrives 25 procent om året.
Du skal være opmærksom på, at anskaffelsessummen for en computer er den samlede anskaffelsessum for henholdsvis harddisk, skærm, tastatur, mus mv., idet alle aktiver der er bestemt til at fungere samlet anses for et driftsmiddel.