Hejsa alle sammen:) Jeg overvejer at udleve min STORE DRØM,at blive selvstændig,men da det er i Barcelona,hvor jeg overvejer at starte op,hvad er så de danske skatte-regler,samt pensions-regler(som man jo også skal begynde at tænke på;)??? Er der nogle af Jer,som har været/er selvstændig i udlandet (helt fantastisk,hvis I har været det i Spanien),da jeg virkelig godt kunne bruge lidt hjælp:) Og nu til spørgsmålene:(også okey,hvis I blot kan svare på noget af det:) - Jeg har læst omkring pensions-reglerne,at man skal have boet i Dk,som dansk statsborger,i 30 år,efter det fyldte 15 år,samt skal have boet i Dk i 5 år,op til pensioneringen.....Jeg har boet i Dk,i 21 år (jeg er 36 år),dvs at hvis jeg har forstået det rigtigt,at jeg stadig mangler 9 år!.....vil det så sige,at jeg kan bo udenlands,indtil jeg bliver 58 år(hvis pensions-alderen er 67 år)?Jeg frygter,at få afvide,når den tid kommer,at jeg ikke har opfyldt betingelserne,og ikke kan få dansk pension,hvis jeg har boet udenlands i en årrække! -Dette leder mig til mit næste spørgsmål,jeg er i tvivl,om jeg skal flytte min adresse til Spanien,el beholde den i Dk (som den er nu)....hvad er fordele/ulemper,rent skattemæssigt?Og hvad har jeg ret til/ikke ret til,hvis jeg ikke bor i Dk? -Det næste spørgsmål går på skattereglerne,hvordan foregår det skattemæssige,når jeg er selvstændig i udlandet?(på grundlag af,at jeg beholder min adresse i Dk)...hvor meget skal jeg betale i skat og moms,nu når dobbeltbeskatnings-aftalen er ophørt imellem Dk/Spanien?Og hvordan foregår det rent praktisk? -Modsat,hvis jeg flytter min adresse til Barcelona,skal jeg så udelukkende betale spansk skat?Hvad er fordele ved dette,og hvor meget er det(har læst mig frem til alt mellem 16-30%)? -Det sidste spørgsmål går på,om der er nogen af Jer,som kender en god,men ikke dyr,revisor i Barcelona,som taler enten engelsk el dansk? Alle gode råd er MEGET velkommen,også selvom det evt ikke er noget,jeg har spurgt om...det kunne jo være,at der er noget,som jeg har glemt(: Jeg håber virkelig,at der er nogen af Jer,som kan hjælpe med nogle gode råd....ønsker Jer alle en dejlig sommer,og håber også,at I får Jeres drømme til at gå i opfyldelse:) Mange Hilsner Den selvstændige Pige |
Katrine Klitgaard:og ikke kan få dansk pension,hvis jeg har boet udenlands i en årrække!
Husk at de 40 år er det du skal have boet i Danmark for at få fuld pension.
Har du boet i Danmark i mindre end 40 år i optjeningsperioden, har du ret til en mindre del af pensionen i forhold til det antal år, du har boet her. Jo kortere tid, du har boet i Danmark, desto mindre bliver din pension. Det kaldes en brøkpension.
/Henrik
PS. Lad os nu se om der er noget som hedder folkepension når du kommer til pensionaalderen