Hej Amino kollegaer I sidder sikkert ligesom jeg selv og følger med i TV2´s udsendelse Danmarks bedste ide, og I har sikkert ligesom jeg mange super gode ideer som man ville ønske have været med i udsendelsen, men det løb er jo kørt, MEN her får i chancen nu. Har du DK´s bedste ide så kom med den her hvis du tør. Jeg har selv adskillige rigtige gode ideer som er DK´s bedste ide. Her er en af dem. Hvert år dør flere hundrede i trafikken fordi de simpelthen falder i søvn bag rettet. Personligt har jeg selv været impliceret i en ulykke hvor føreren faldt i søvn. Heldigvis overlevede alle men med stor men for flere. Løsningen er en scanner som man bruger i dag i pakke industrien til at kende forskel på emner på transportbånd. Denne sensor kan kende forskellen på farver og sende et signal baseret på hvilken farve den opfanger. Sensoren sættes op ved bakspejlet og rettes imod føreren. Den opfanger det hvide i øjneæblet. Når sensoren ikke registrerer farven hvid i over 3 sekunder stoppes bilens elektronisk ved kontrolleret nedbremsning samtidig med at hornet aktivers og forhåbentlig vækker føreren så denne kan genoptage kontrollen over den nedbremset bil. Denne anordning vil blive standard i alle biler under en eller anden form i de næste år frem er jeg sikker på, da bilfabrikanterne er kommet meget langt med ellers at sikre bilerne imod sammenstød men ikke imod at falde i søvn. Mener du at du har en bedre ide så skriv et indlæg og lad os høre hvorfor du har DK´s bedste ide. Med venlig hilsen Morten Nüchel www.Frihjemmeside.dk www.friflash.dk www.googleadwords.dk |
Ideen er da meget god, men der er bare et problem.
Hvad sker der når føreren kigger sig bagud for at bakke? Når han har ryggen til sensoren kan den ikke opfange hans øjne, og derfor vil bilen automatisk stoppe. Nok lidt upraktisk hver gang man skal bakke.