|
Mange danske iværksættere er ikke ambitiøse nok. Inden der er nogle der sætter gryden med tjære over blusset og sprætter gåsedunsdynen op, så lad mig præcisere. ALLE iværksættere har imponerende store nosser (M/K), også større end mine egne, idet jeg ikke selv har startet egen virksomhed. Endnu. Det skal ikke afholde mig fra at dele nogle overvejelser, jeg har gjort mig i forbindelse med min afhandling omkring danske born global virksomheders successtrategier. Born global virksomheder er kendetegnet ved, at de internationaliserer sig i ekstrem grad umiddelbart efter deres stiftelse. Over 90 % af deres totale salg kan være til udlandet det første år. Det vil sige, at det ikke kan komme på tale, at virksomheden stille og roligt venter på at produktet og forretningskonceptet modnes på det hyggelige danske marked, ikke noget med at kunne nøjes med at køre til Brovst eller Ringsted for at finde kunderne. Fra dag ét er born globals udsat for kunder der er fysisk langt væk fra virksomheden, og som har andre kulturmønstre og forbrugsvaner. Hvordan gør de så det? Det kommer lidt an på om der er tale om en B2B eller en B2C virksomhed. Hvis det er B2B sælges typisk gennem netværk, hvis det er B2C anvendes internettet ofte som salgskanal. Men det lykkedes kun, hvis de ikke bare har Danmarks, eller nordens bedste produkt; De skal have verdens bedste produkt, forretningskoncept eller service for at kunne klare sig i den globale konkurrence. Fra på det tidspunkt virksomheden stiftes. For startkapitalen er hurtigt brændt af. De fleste iværksættervirksomheder lever stadig i den gamle verden, hvor konceptet er, at virksomheden startes i kælderen, der sælges først til nabolaget, og eksport er noget der ligger langt ude i fremtiden. Det medfører at tingene går ALT for langsomt og virksomhederne, og Danmark, går glip af vækst og arbejdspladser. Eller også bløder virksomhederne ud fordi de brænder deres startkapital af inden de når den forretningskritiske masse der skal til for at biksen giver overskud. For nogle virksomheder gælder det at de kun kan overleve hvis de vækster global. Hurtigt. Ellers risikerer de at bløde lige så stille ud på de lokale markeder. Der er ikke tvivl om at det er sindssygt svært at skabe en succesfuld forretning, og en af de vigtigste ingredienser er stenhårdt arbejde. Born global virksomhederne skal kunne håndtere de generelle udfordringer ved at være en ny virksomhed, samtidig med at forretningen internationaliseres. Hvad siger I? Hvad tror I det kræver ekstra for at skabe en succesfuld born global virksomhed? Hvilke strategier skal de have? Hvilken profil skal ejeren have? Kunne du starte en sådan virksomhed? Sælger din virksomhed verdens bedste produkt eller service? |
Global vækst eller lokal blødning?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
Bliv gratis medlem