Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt firma: Basale spørgsmål til regnskab

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej brugere på Amino,

Den 3. januar i år startede momsperioden for mit CVR-registrerede firma, og mens jeg har (nogenlunde) styr på nogle aspekter af det regnskabsmæssige, må jeg også erkende, at jeg stadig er i tvivl om et par ting. Jeg arbejder hjemmefra, hvor jeg har indrettet kontoret, så det er givet, at mange af ydelser, der benyttes i firma-regi, også benyttes privat.

Nu skal momsen afregnes, og jeg håber derfor, jeg kan få et par konstruktive indspark herinde?

Jeg er i tvivl om, hvad jeg må trække fra i mit regnskab, når det gælder særligt 1) telefoni 2) internet (og kabel-tv - det er en samlet pakke). Da jeg netop også benytter disse to privat.

Vil man lave en procentsats (estimere fx 50% privat, 50% firma for telefonregningen), eller kan man med god samvittighed trække 100% fra?

Og hvad med en tv/internet-kombination; kan tv også argumenteres at være en firmaudgift, eller er det udelukkende internet?

Sidst, men ikke mindst, hvilke krav er der, hvis man vil trække en del af huslejen fra, da rummet er indrettet til firmabrug?

Jeg håber meget, I kan hjælpe med ovenstående - yderligere input er også meget velkomment!

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 13:06

nygaard84:
Vil man lave en procentsats (estimere fx 50% privat, 50% firma for telefonregningen), eller kan man med god samvittighed trække 100% fra?

Det kommer jo helt an på din situation. Det giver sig selv, at du ikke kan trække 100 % fra, hvis du også bruger det privat. Husk multimedieskatten.

nygaard84:
Og hvad med en tv/internet-kombination; kan tv også argumenteres at være en firmaudgift, eller er det udelukkende internet?

Hvad synes du selv?

nygaard84:
Sidst, men ikke mindst, hvilke krav er der, hvis man vil trække en del af huslejen fra, da rummet er indrettet til firmabrug?

Kort sagt: At det udelukkende bruges til erhverv, og helst også at det ikke kan bruges til andet. Du kan læse mere mere om det her: http://anettesand.dk/2010/fradrag-for-kontor-i-hjemmet/

Min egen erfaring er, at Skat er pænt strenge på dette område.

Tilmeldt 4. May 11
Skrevet kl. 13:16

Ved du, hvor jeg kan finde yderligere oplysninger om, hvordan jeg forholder mig til multimedieskatten?

Tak for de i øvrigt gode svar; beklager, hvis jeg fik stillet mine spørgsmål lidt firkantet op.

Vil andre byde ind og måske uddybe yderligere?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:24
Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 13:26

nygaard84:
Ved du, hvor jeg kan finde yderligere oplysninger om, hvordan jeg forholder mig til multimedieskatten?

http://www.multimedieskat.dk kunne være et godt sted at starte ;)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:48

Som det nævnes, så skal du multimediebeskattes. Multimedieskatten er beskatning af 250 kr. per måned du får stillet multimedier til rådighed.

Da din virksomhed har eksisteret fra januar, så bliver du beskattet i 12 måneder, svarende til beskatning af 3.000 kr.

Du skal (som du selv nævner) opdele dit forbrug på telefon, internet, computer og tilbehør. Hvis du eksempelvis anvender din internet linie 8 timer erhvervsmæssigt, og derefter 8 timer privat, så er fordelingen 50/50. Din telefonregning bør du også opgøre, således du får en korrekt fordeling på forbruget erhverv/privat. Ligeledes med computeren.

Når du har fundet fordelingen, kan du trække momsen fra ud fra de fordelingstal, som du har beregnet.

Så momsen kan være lidt besværlig, hvis du ikke er vant til at arbejde med regnskab.

Til gengæld har du så fuld fradrag for resten af besløbet i din skat, da du jo i forvejen er blevet multimediebeskattet.

TV er ikke en del af multimedieordningen, men hvis du kan argumentere for, at det er en nødvendig del af din virksomhed, så kan det selvfølgelig også trækkes fra. Det vil dog kræve nogle ret gode argumenter.

Hjemmearbejdsplads kan også trækkes fra, men det kræver at du ikke anvender arbejdspladsen privat, og ikke opbevarer nogen som helst private aktiver i rummet. Som regel kræver SKAT, at arbejdspladsen har selvstændig indgang, og at den i realiteten er uanvendelig i de timer, som ligger udenfor arbejdstiden.

Hvis rummet kan bruges som gæsterum, legerum, eller privatkontor, så er det meget svært at få fradrag for rummet.

Hvis det lykkes at få rummet godkendt, så kan du kun fradrage husleje hvis du bor til leje, og kun fradage forbrug (el og varme), hvis du ejer huset/lejligheden.

Håber det hjalp dig videre! Ellers er du velkomme til at spørge igen.

Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 14:07

Undskyld alle, men jeg faktisk af den overbevisning at når man betaler multimedieskat, er det fordi virksomheden betaler for telefon/internet m.v.

Derfor mener jeg at du lader firmaet betale alle regningerne og du betaler multimedieskat.

Ret mig venligst hvis jeg er forkert på den.

Tilmeldt 4. May 11
Skrevet kl. 14:11

Jeg er her super meget i tvivl om, hvordan jeg håndterer multimedieskatten helt konkret i mit regnskab.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:12

Martin..Hvor står det henne at man man ikke må fordele el mv., når man bør til leje?

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:13

Martin..Hvor står det henne at man man ikke må fordele el mv., når man bør til leje?

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)