Hej brugere på Amino, Den 3. januar i år startede momsperioden for mit CVR-registrerede firma, og mens jeg har (nogenlunde) styr på nogle aspekter af det regnskabsmæssige, må jeg også erkende, at jeg stadig er i tvivl om et par ting. Jeg arbejder hjemmefra, hvor jeg har indrettet kontoret, så det er givet, at mange af ydelser, der benyttes i firma-regi, også benyttes privat. Nu skal momsen afregnes, og jeg håber derfor, jeg kan få et par konstruktive indspark herinde? Jeg er i tvivl om, hvad jeg må trække fra i mit regnskab, når det gælder særligt 1) telefoni 2) internet (og kabel-tv - det er en samlet pakke). Da jeg netop også benytter disse to privat. Vil man lave en procentsats (estimere fx 50% privat, 50% firma for telefonregningen), eller kan man med god samvittighed trække 100% fra? Og hvad med en tv/internet-kombination; kan tv også argumenteres at være en firmaudgift, eller er det udelukkende internet? Sidst, men ikke mindst, hvilke krav er der, hvis man vil trække en del af huslejen fra, da rummet er indrettet til firmabrug? Jeg håber meget, I kan hjælpe med ovenstående - yderligere input er også meget velkomment! |
nygaard84:Vil man lave en procentsats (estimere fx 50% privat, 50% firma for telefonregningen), eller kan man med god samvittighed trække 100% fra?
Det kommer jo helt an på din situation. Det giver sig selv, at du ikke kan trække 100 % fra, hvis du også bruger det privat. Husk multimedieskatten.
nygaard84:Og hvad med en tv/internet-kombination; kan tv også argumenteres at være en firmaudgift, eller er det udelukkende internet?
Hvad synes du selv?
nygaard84:Sidst, men ikke mindst, hvilke krav er der, hvis man vil trække en del af huslejen fra, da rummet er indrettet til firmabrug?
Kort sagt: At det udelukkende bruges til erhverv, og helst også at det ikke kan bruges til andet. Du kan læse mere mere om det her: http://anettesand.dk/2010/fradrag-for-kontor-i-hjemmet/
Min egen erfaring er, at Skat er pænt strenge på dette område.