Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Agentur - Hjælp til opstart

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har brug for noget hjælp, til lidt forskellige ting :-)

 

Jeg har gennem flere år været ansat som importør (rettere som pris forhandler for import virksomheder). Jeg har her skaffet rigtigt gode resultater, og syntes at jeg burde kunne lave meget mere på dette end jeg gør som almindelig arbejder. Derfor vil jeg gerne høre lidt om hvordan et argentur egentligt fungerer....

1> Skal jeg selv håndtere betaling, import og efterfølgende sende det til mine kunder?

2> Hvad er "standard" agent gebyr? 15% - 25% - 35%?

3> Er der nogle specielle krav til mig, som fx. forsikring, kapital eller nogle love som skal overholdes?

4> Skal jeg være kunden hos mine kontakter eller skal jeg lade mine kunder kontakte producenterne direkte?

 

Håber der er nogle som kan hjælpe mig lidt på vej, eller måske endog har lyst til at være lidt mere af en mentor for mig?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Først er det en god ide at få begreberne på plads.

Vi skelner mellem agent og importør/distributør.

Det var meget populært i mange år op til omkring midt 80'erne at udenlandske producenter havde agenter, der modtog ordrer for sig og fik en returkommission på 10% for dette. Dette led er faktisk uddødt idag og det er længe siden, at jeg sidst har hørt om en agent.

I dette højtteknologiske samfund er det nemt nok for producenterne selv at finde kunden eller for kunden at finde producenten, så nu har man istedet importører, der så til gengæld skal føre lager som oftest. I mange tilfælde bruges også drop-shipping direkte fra producent og her er importørens opgave så at bygge hjemmeside og varetage kontakten med kunderne, sørge for ombytninger og returneringer etc.

Importøren skal selvfølgelig være momsregistreret og importgodkendt hos Skat, men udover det, så er der ikke en masse krav til dig. Du bestemmer selv dine priser og derfor er der ingen standardsats, som du kan regne med - udover den generelle avance for branchen.

Så svarene er:

1. Ja.

2. Ingen standard.

3. Du skal overholde dansk lovgivning/købeloven især.

4. Du er kunde hos din kontakt.

Hjalp det dig på vej? Ellers skriv igen :)

Fra Ølstykke
Tilmeldt 2. Apr 06
Indlæg ialt: 102
Fra  Peak Sport Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming Rasmussen:

Det var meget populært i mange år op til omkring midt 80'erne at udenlandske producenter havde agenter, der modtog ordrer for sig og fik en returkommission på 10% for dette. Dette led er faktisk uddødt idag og det er længe siden, at jeg sidst har hørt om en agent.

Der er nok stor forskel på brancher, for både agenter og distributører lever i bedste velgående i min verden.
Agenter håndtere sæson ordrer, har en prøve kollektion af f.eks. tøj og yder lidt support på andre områder. Og mine distributører har et lager af varen. Til gengæld er dropshipping fuldstændig uhørt hos mig!
Men at de bliver færre og færre er jeg helt enig i. Jeg importere selv langt de fleste af mine stumper.
Avancen i distributionsleddet svinger også meget, men ligger mellem 25-50%.
Vh
Steen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)