Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

iPod logger hvor du er...

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Via et andet forum, fangede jeg et ret interessant indlæg. Det drejer sig om hvordan iPod (uden 3g / gps) logger din færden via wifi netværk. Jeg snipper lidt af det her.

Jeg kunne logge ind på min iPod ved hjælp af ssh-protokollen og derefter gå på opdagelse i dens filsystem. Jeg fandt frem til filen /var/root/Library/Caches/locationd/consolidated.db, som er en sqlite3-database. I den fandt jeg tabellenWifiLocation, som rummede over 45.000 rækker med trådløse netværk og tilhørende positioner: 

Tabellen indeholder: tidspunkt, mac adresse, placering. Uploaded til  Google Fusion Table gav et rigtig godt billede, hvor meget man egentlig kan se/logge med denne metode!

Men hvor ved tjenesterne så, hvor de trådløse netværk er i første omgang? Fra en række forskellige metoder: 

Da Google kørte gaderne tynde med deres Street View-biler, registrerede de samtidigt de trådløse netværk (plus lidt ekstra...), som de mødte i deres færden. 

Derudover "sladrer" enheder med GPS- og wifi-adgang (som fx iPhone og Android-mobiler) også om, hvad de kan se i nærheden, transparent for ejeren af mobilen. På den måde bliver databaserne løbende opdateret. Dette oplevede jeg fx selv sidste år, da jeg var oppe i min mors sommerhus i XXX. Hendes nye trådløse netværk (som ikke eksisterede, da Google var forbi i området) var det eneste, jeg kunne se. Og lokalitets-tjenesten kendte ikke positionen på det. Min bror var dog også forbi med sin iPhone. Den registrerede så min mors trådløse netværk, samt positionen. Det betød, at næste gang, jeg kom forbi sommerhuset, vidste min iPod Touch pludselig godt, hvor jeg var henne. 

Slutteligt kan rapporter om trådløse netværk også bruges til at "heale" den eksisterende database. Hvis en computer rapporterer, at den kan se otte wifi-net og gerne vil have en position tilbage, og serveren kun kender til syv af dem, så kan den ottende meget vel blive tilføjet til systemet, med en antagelse om, at den sandsynligvis er i nærheden af de andre. På den måde kan det også centralt registreres, om nogen er flyttet og har taget deres trådløse netværk med sig. 

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)