Hej alle, Jeg er medejer af en webservice kaldet CasaSwap. Websitet er en online platform hvor medlemmerne kan bytte, leje og udleje hinandens boliger ved blot at registrere hvad man har og hvad man ønsker. Servicen er hovedsagligt målrettet studerende og unge mennesker, men er principielt åben for enhver. Vi har i sin tid modtaget støtte fra EU som var tilhænger af tiltaget. Den helt store udfordring er nu at finde en holdbar indtjeningsmodel for et website der hidtil har været ganske gratis at benytte. For nærværende har vor service lige i underkanten af 20.000 registrerede medlemmer og oplever en pæn månedlig vækst. Dette på trods af en ringe søgemaskineoptimering. Faktisk kommer vore besøgende udelukkende på baggrund af direkte udvekslede links. Er der nogen forslag til indtjeningsmodel som er holdbar segmentet taget i betragtning? Alle forslag er kærkomne... /SK |
Jeg ser to overordnede muligheder for indtjening. En brugerbetalt og en annonce/sponsorbetalt.
Den førstnævnte havde dating.dk succes med, fordi de havde bygget en slags afhængighed op omkring deres store netværk og services. Der falder naturligvis en procentdel (regn med minimum 50 %) fra af den samlede medlemsdatabase, og det frafald er interessant for dig at regne på, såfremt du vælger den form for indtægtskilde. Dit udgangspunkt skal være, at du oplever en lignede brugerafhængighed i dit netværk - der er jo ikke noget i vejen for at tage penge for en god service - dog er internettet 2.0 rettet mod at gøre så meget som muligt gratis for brugere, og derfor vælger en del sites at kigge på andre indtægtskilder, så som annoncer, sponsorater etc. I det tilfælde ville jeg kigge på min medlemsdatabase, hvad er det for segmenter du har her? Kunne disse være interessante for andre virksomheder - eksempelvis, dit casaswap er sponseret af CBB mobil " dit foretrukne tlf selskab, når du er i DK"osv osv. Og, fik I knyttet en location service til sitet som eks. Google Earth, så kune omkringliggende annoncører ramme direkte, når medlemmerne browser kortet for at se, hvor de skal bo. Der er sgu mange muligheder, dette blot et udpluk.
Du er velkommen til at skrive, hvis du har brug for mere.