Jeg står i den situation som jeg ikke lige ved hvad jeg skal gøre. Under opstart af mit firma er der en del ting og værktøj som jeg skal "købe" indskyde. Alt "små" værktøjet (som der er meget af) har jeg ikke nogen faktura på. Men kan påvise en katalog pris. Skal jeg lave en liste med nypris, føre i regnskabet. (det er nyt værktøj) Der ud over har jeg også et brugt sprøjteanlæg som jeg har faktura på. MEN i alm. salg er spøjten mere vær end det jeg har givet. Mener ny prisen er 30.000 eftersom det er en DEMO er det begrænset hvor slidt sprøjten er. Jeg ville så nok sige værdi 20.000. + det ekstra udstyr jeg har fået med UB. Den faktura jeg har lyder kun på 8.000. Så det ville være tosset ikke at lave en vurdering her. Det var en fantastisk handel hvordan skal det lige føres ind i regnskabet. Bare som en udgift ?? Og skal sprøjten afskrives efterhånden på grund af den høje værdi ?
Håber der en som kan hjælpe mig. |
Hej Nicolaj
Når du indskyder aktiver (apportindskud) i et selskab (ApS - A/S) som privatperson, skal du have din revisor til at lave en erklæring om at værdien af de nævnte aktiver også er til stede.
Så jeg ville foreligge katalogpriserne for revisor på værktøjet og en vurdering på sprøjten. Så kan det godt være at han siger at han mener at værdien er en anden end din vurdering.
Jeg fik det selv gjort ved revisor her for et par måneder siden, men de aktiver jeg indskød i virksomheden var også kun to måneder gamle og der var kvittering på det hele. Revisor godtog kvitteringernes pålydende uden problemer.
De samlede aktiver som du indskyder ryger ind i åbningsbalancen under aktiver og i dit tilfælde vil posten nok hedde "værktøjer og driftsmidler".
Jeg vil mene at du kan afskrive apportindskudet med max 25% årligt, men den skal du nok lige høre din revisor om (ikke helt sikker herpå).