Jeg har min egen tilgang til hvad Google vurderer, eller kommer til at vurdere, som værende relevant.
Google hader manipulering med søgeresultater. Google elsker brugerinteraktion.
Ved at registrere og analysere trafficflowet fra sideA til sideB, og gøre surferne til dommere over hvad der er relevant, ja så slår Google to fluer med ét smæk.
Smider bt.dk (sideA) et link fra én af tusindvis af artikler til din side om flødeskumskager (sideB), som bt's besøgende benytter, og reagerer postivt på (lav bouncerate, høj time-spent-on-site), ja så har brugerne fortalt Google at din side er RELEVANT for flødeskumskager, selvom bt.dk måske ikke er en autoritet på området.
Omvendt, får du Sælger Helge fra superduperseo.dk til at lave en perfekt seo artikel i traditionel forstand, på en perfekt optimeret flødeskumskage-blog, til at gi' dig et perfekt flødeskumskage-link, ja så ser det jo godt nok ud på papiret.
Problemet er at ingen mennesker læser denne spamblog (splog), og dermed er der intet trafficflow at analysere fra sideA til sideB. Google vurderer sandsynligvis dette link som værende tematisk relevant, men vil devaluere linkets betydning pga at der ingen flow sker.
Disse data registreres og analyseres allerede i Google Analytics, så jeg er personligt overbevist om at det kommer til at spille en STOR rolle i fremtiden, da det er utroligt svært at manipulere med trafficflow og userbehaviour.
Det er vel sådan set allerede sket med linkkataloger (linkfarme). De og deres links er vurderet som værende værdiløse.
Og det vil nok også ske med signaturlinks, footerlinks og alle andre typer links hvori der intet flow sker mellem sideA og destinationen på linket. For er der intet flow, ja så har surferne afsagt dom: dette link et intet værd!