De gør det op på årsbasis så vidt jeg ved |
Jette:Man bliver jo lidt nervøs med alle de historier, man hører om tilbagebetaling af SU. Jeg var i tvivl, om Su-styrelsen kunne have en særskilt regel vedr. selskaber, som jeg havde overset
Hej Jette,
I forhold til SU kan du ALDRIG komme til at betale mere tilbage, end du har fået - så på den måde er værste tilfælde en 0-situation (+ de 7% i renter som SU tager for ulejligheden). Det er selvfølgelig også træls, men det er absolut worst-case scenarie.
På SU.dk står der derudover: "Har du et overskud fra din egen virksomhed eller en udlejningsejendom, tæller overskuddet med i din egenindkomst, hvis overskuddet beskattes som personlig indkomst eller kapitalindkomst. " - hvordan og hvorledes det fungerer i dit tilfælde vil jeg ikke kunne udtale mig derom.
Angående VSO siger SU.dk: "Er du tilmeldt ’Virksomhedsskatteordningen’, kan du trække dine erhvervsmæssige renteudgifter fra i din egenindkomst, da renteudgifterne er trukket fra virksomhedens samlede resultat, før det beskattes. "
SU.dk har langt langt størstedelen af de svar du leder efter - i mine øjne en ret behagelig hjemmeside. Her har du også mulighed for at beregne hvor meget du må tjene ved siden af din SU, og hvor mange måneder osv. som du evt. skal melde fra (http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/Regnemaskine.aspx)
Som studievejleder ved Aarhus Universitet kan jeg så i øvrigt kun anbefale dig at tage en snak med dit lokale SU-kontor, der vil være i stand til at svare på spørgsmål, der gælder for din konkrete situation.