Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU og personligt ejet virksomhed

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 10. Feb 10
Indlæg ialt: 709
Fra  . . Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

De gør det op på årsbasis så vidt jeg ved

Fra Århus
Tilmeldt 24. Sep 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:13

Jette:
Man bliver jo lidt nervøs med alle de historier, man hører om tilbagebetaling af SU. Jeg var i tvivl, om Su-styrelsen kunne have en særskilt regel vedr. selskaber, som jeg havde overset

Hej Jette,

I forhold til SU kan du ALDRIG komme til at betale mere tilbage, end du har fået - så på den måde er værste tilfælde en 0-situation (+ de 7% i renter som SU tager for ulejligheden). Det er selvfølgelig også træls, men det er absolut worst-case scenarie.

På SU.dk står der derudover: "Har du et overskud fra din egen virksomhed eller en udlejningsejendom, tæller overskuddet med i din egenindkomst, hvis overskuddet beskattes som personlig indkomst eller kapitalindkomst. " - hvordan og hvorledes det fungerer i dit tilfælde vil jeg ikke kunne udtale mig derom.

Angående VSO siger SU.dk: "Er du tilmeldt ’Virksomhedsskatteordningen’, kan du trække dine erhvervsmæssige renteudgifter fra i din egenindkomst, da renteudgifterne er trukket fra virksomhedens samlede resultat, før det beskattes.  "

SU.dk har langt langt størstedelen af de svar du leder efter - i mine øjne en ret behagelig hjemmeside. Her har du også mulighed for at beregne hvor meget du må tjene ved siden af din SU, og hvor mange måneder osv. som du evt. skal melde fra (http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/Regnemaskine.aspx)

Som studievejleder ved Aarhus Universitet kan jeg så i øvrigt kun anbefale dig at tage en snak med dit lokale SU-kontor, der vil være i stand til at svare på spørgsmål, der gælder for din konkrete situation.

Tilmeldt 19. Nov 09
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 00:29

Kristian Konradsen:

Daniel Schjerlund:

Hej Jette.

Nu må du endelig ikke hænge mig op på det, men jeg har hørt nogle steder at det er muligt at fravælge sig 1 måneds SU og så må man tjene omkring de 30.000 i den månede. Igen, jeg er slet ikke sikker på at påstanden er rigtig, men det er da forsøget værd at tjekke op på det syntes jeg :-)

Mvh,
Daniel.

Det er ikke helt korrekt. Det er 33.552 kr de måneder, hvor du ikke er berettede til SU. Fx starter du til august 2011, må du tjene 33.552 pr mdr fra januar-juli. Når du er igang med uddannelsen og fravælger su må du tjene 17.432 pr mdr.

Men læs mere på SU.dk - der står det hele og er endda en beregner, hvor du kan regne det hele ud.

Det er så heller ikke korrekt. I den pågældende situation vil reglerne for periodisering være opfyldt:

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/periodisering/Sider/default.aspx

Dermed må du tjene ubegrænset i månederne op til du påbegynder din uddannelse, uden det får indflydelse på din ret til at få SU. Og så skal du kun holde dig inden for fribeløbet de måneder du er indskrevet på dit studie. Det samme gælder i modsatte ende, hvor du efter endt uddannelse også må tjene ubegrænset uden risiko for at skulle betale SU tilbage for de måneder du var studieaktiv.

Karditech driver affiliate hjemmesider omkring om bl.a. billigt bredbånd.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:09

Kristian Juel Neergaard:

Angående VSO siger SU.dk: "Er du tilmeldt ’Virksomhedsskatteordningen’, kan du trække dine erhvervsmæssige renteudgifter fra i din egenindkomst, da renteudgifterne er trukket fra virksomhedens samlede resultat, før det beskattes.  "

SU.dk har langt langt størstedelen af de svar du leder efter - i mine øjne en ret behagelig hjemmeside.

Virkelighedens verden er at SU ikke aner hvad virksomhedsordningen er for noget. Den omtalte "model" med at bruge virksomhedsordningen for på den måde at begrænse beregningsgrundlaget i forhold til SU hørte jeg første gang om tilbage i 80'erne og forhørte mig dengang hos SU. De var fuldstændig blanke og det er de tilsyneladende også den dag i dag. Det er jo bemærkelsesværdigt at de kun omtaler renteudgifterne i forhold til virksomhedsordningen og slet ikke omtaler opsparingselementet.

Det der er problemet i modellen er at man jo opsparer nogle midler på et tidspunkt hvor man skulle tro at der var mest brug for dem og at beskatningen som senere sker sker på et tidspunkt hvor man forhåbentlig har en højere indkomst (og derved en højere beskatning).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 23:02

jeg er ret sikker på at man som enkeltmandsfirma kun betaler Skat af de penge man trækker ud af virksomheden, og det overskud som man måtte have udover er skattefrit indtil man vælger at betale løn til sig selv. Du kan også vælge at betale selskabsskat på 25% som alm. ApS og A/S.

Håber at det gav dig et kort og præcis svar :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:58

Tek-2518:

jeg er ret sikker på at man som enkeltmandsfirma kun betaler Skat af de penge man trækker ud af virksomheden, og det overskud som man måtte have udover er skattefrit indtil man vælger at betale løn til sig selv. Du kan også vælge at betale selskabsskat på 25% som alm. ApS og A/S.

Sludder!!!

Som enkeltmandsvirksomhed betaler man skat af virksomhedens overskud.

Hvad der hæves af midler til sig selv har intet med virksomhedens overskud at gøre. Der findes dog jvf. Virksomhedsskatteordningen en lempelse, som bevirker, at den del af virksomhedens overskud som ikke hæves, men bliver tilbage i virksomheden, kun bliver beskattet med en acontoskat på 25 %.

Tonny

Tilmeldt 19. Nov 09
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 00:00
Tek-2518:

Det er bestemt ikke rigtigt. Opsparer du i virksomhedsordningen er det 25% af det opsparede, og fuld personlig beskatning af resten overskuddet. Øvrige ordninger er fuld beskatning af hele overskuddet.

Karditech driver affiliate hjemmesider omkring om bl.a. billigt bredbånd.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:54

Tek-2518:

Det er bare ikke nok at være ret sikker på og give korte præcise svar hvis de svar man giver ikke er rigtige. Hvis man ikke er sikker på svar af en art som dette hvor det handler om  grundlæggende elementær personbeskatning så er de øvrige bedre tjent med at man lader være med at svare.

Naturligvis er det ikke rigtigt, jf. ovenstående svar. Beskatningen i virksomheden sker på ganske almindelig vis af årets overskud. Vælger man virksomhedsordningen kan man få en skat svarende til selskabsskattten (25%) på den del der opspares i virksomheden, indtil man hæver dem.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)