Pga pludselig sygdom står jeg overfor at overtage min fars firma et par år før tid. Ergo er intet undersøgt eller planlagt. Firmaet er enkeltmandsfirma og har eksisteret i snart 40 år. Dog kører det som så meget andet sløvt pt. Min far er ikke verdens mest organiserede selvstændige, og vil ikke belemre ham pt, så vil gerne have råd udefra :) Med al respekt. 1: Skal jeg overtage eksisterende CVR nr eller have et nyt? 2: Jeg har ikke overblik over regnskabsregler, fx hvad kan trækkes fra, hvilke regler er der for firmabil kontra privatbrug, indkøb af inventar. Computer, skærm, printer og meget andet skal fx skiftes og kan ikke helt overskue økonomien i det. Bliver det afskrevet eller trukket fra og hvordan og hvornår? Er det en revisor man skal have fat i til at rådgive om det eller er der kurser man kan tage? 3: Kan man overtage et firma kvit og frit eller vil skat have at det skal koste noget? Og kan det dermed bedre betale sig at lukke det gamle og åbne et nyt? (lapper lidt ind over 1 men synes ikke det er helt det samme) I så fald kan man så kalde det for samme navn? Der kommer sikkert flere spørgsmål, føler mig lidt på bar bund og synes der er mange ting at tænke på. På forhånd tak :) |
Der er så mange aspekter i det, at du bør få en professionel rådgiver.
Hvis firmaet repræsenterer en værdi, kan det ikke bare afdrages, så skal du betale skat af værdien.
Men der kan formodentlig laves en konstruktion, hvor du overtager værdierne over en årrække, så det går under den skattefri grænse for gaver.
Eftersom det er et enkeltmandsfirma, vil du skulle starte et firma selv og så overtage/ købe aktiverne, kunder mv. Du kan sagtens bruge samme firmanavn.
Jeg vil råde dig til at få rådgivning af en revisor med speciale i "generationsskifte". Det kan være at der også skal en jurist/ advokat indover, men det bør revisoren kunne forklare.
Held og lykke med overtagelsen.