Jeg ved ikke om tråden er tilstede et andet sted på boardet, eller om dette er postet det rigtige sted ;) Men, som overskriften lyder er mit spørgsmål: Hvad kan man forvente i omsætning?
Jeg påtænker at starte en tøj butik i en storby. Indtil videre har jeg udarbejdet en forretningsplan, og overvejet alt fra import af varer, markedføring, kundegrupper, økonomi m.m.
Forretning er ment til at skulle sælge specielt advangarte tøj og alternativ streetware mv. og efter mine beregninger ser økonomien ok ud. MEN, jeg mangler ligesom noget benchmark, da jeg ikke ved hvad jeg i realiteten kan forvente i omsætning. Det ville være godt at kende andre tøjbutikkers omsætnings niveau, for at sammenligne lidt med mine tal.
Pt. har jeg budgetteret med en start omsætning på kr. 1.8 mill årligt (første år), men lyder dette tal realistisk med jeres viden?
Butikken vil være placeret i centrum området, nær gå-gade miljøet og til at starte med, vil kun jeg være ''ansat''. Varesortimentet vil bestå af både herre og dame tøj, samt tilbehør som sko. Men tøjet er det primære. Min kunde gruppe vil være unge lige fra 18 år og til ca. 35. Der er tale om en forretning uden magen i byen, altså ingen konkurrence på sortimentet. Dog er varerne af typen mange køber over nettet, specielt i mangel på en ''nær butik''.
|
Hvad kan man forvente i omsætning?
Jeg kan ikke hjælpe dig med konkrete tal, og jeg har ikke videre lyst til at lyde enormt skeptisk, men du skal være klar over, at det netop med tøjbutikker ofte er knald eller fald, særligt når de åbnes med et budget, hvor der ikke er luft til flere måneder uden overskud. Mine erfaringer, som dog udelukkende er "second hand", siger at du skal kalkulere med et rum stykke tid uden løn til dig selv.
I Valby er en hel del af den slags butikker bukket under til trods for, at beliggenheden har været helt i top med bl.a. enorm meget "gående" trafik, der passere butiksvinduerne.
Enkelte lykkedes det for fra starten. Et godt eksempel er "Loaded" på Vesterbrogade (Frederiksberg), som lynhurtigt generede 300 % mere i fortjeneste end forventet.
I hvilken by skal butikken være placeret? |
Tak for svaret.
Der er tale om Odense,
Ja mht. ikke at genere noget overskud i et stykke tid - er udfordringen.
Jeg kom imidlertidig i tanke om en anden ting; faktor. Hvilken faktor er det normalt at bruge i tøjbutikker? Jeg har kun regnet med 2-2,5.
|
En faktor på 2 - 2,5 på tøj (og lign.) lyder ikke helt forkert... Jeg ville starte med at tage kontakt til den lokale Handelstands- eller Cityforening. Her kan du få oplyst hvilke øvrige forretninger i byen du kan forvente at skulle konkurrere med (også selv om du ikke umiddelbart mener at have konkurrenter i byen).
Mange lokale erhvervsforeninger har også et tilbud til iværksættere om såkaldte "mentor-ordninger". Dvs. at du som nystartet har mulighed for at få råd og vejledning hos en person som har mange års efaringer indenfor netop din branche.
Held & lykke med projektet
![]() |
Hej Baphomet, Og velkommen til debatten
Så du Springet på TV2 med Gaias Basar? Det minder lidt om det projekt du arbejder med. Har du ikke set det, kan du vist gense det på TV2 Sputnik. Lars Larsen gav følgende råd til iværksætteren: Markedsføring, markedsføring, markedsføring!
Loaded har brugt store summer på markedsføring, og det er sikkert også en medvirkende årsag til deres succes. Så du bør i dit budget have afsat en pæn slat penge til markedsføring. Det er ikke nok at have en god placering...
mvh Carsten
|
Tak for feedback, Jo så godt programmet - og er meget bevidst om at markedsføring er essentiel. Men om der er sat nok af er svært at sige. Jeg har budgetteret med kr. 34.000.- i etableringsomkostninger til markedsføring. Men det skulle så også dække alt fra visitkort og dekoreringsudstyr til annoncer i avisen. Annoncer til aviser er alene sat til kr. 15.000 |
Jeg har lige været med til at lave en markedsføringsplan samt kordinere kampagnen for et nyt solcenter koncept her i Kolding. Vi har fået rigtig god og bred omtale og lagt i åbningsperioden med et meget højt medie tryk. Vores budget har nok været på en 8.000 - 10.000 kr. i ren reklame. Det har også resulteret i en flyvende start for virksomheden, selvom det er noget nyt i Kolding og Danmark for den sags skyld. /Rasmus |
Det er som regel altid 2,5. Enkelte billigmærker er avancen højere. Du skal dog ikke regne med 2,5, fordi en stor del af omsætningen vil ligge i udsalgsperioderne, hvor der køres med alt fra minus 10% til 50%. Det skal du huske at medtage i dine kalukuler. Jeg ved desværre ikke, hvor stor en del af denne omsætning, der ligger i de perioder, men det er meget.. |
Når du har suget erfaring til dig og føler du er klar, starter du selv. |
Hej Du kan også hurtigt lave et regnestykke: Hvis din omsætnig er på 18.000.000 og et par bukser koster 500 kr skal du sælge 36.000 par bukser. Har du åbent i 300 dage om året skal du sælge 120 bukser om dagen. Har du åbent 8 timer bliver det til 15 bukser i timen. Det er mange. |