Hej Aminoer Vi har en guide om italiensk vin, hvor der ca. er 1.000 unikke besøg om måneden. Af disse besøg har vi ca. 60-80 klik på affiliate annoncer om måneden. Problemet er, at ingen – absolut ingen – konverterer til noget. Helt bogstaveligt talt er der ikke en eneste af vores klik i hele perioden, der er ført til et salg (ok, måske en enkelt, men mere er det ikke blevet til). Er det ikke underligt? Eller er det ganske normalt? Hvor mange besøgende og klik har I på jeres sider, før at det konverterer? Mange hilsner Joel |
Lader til publikum ikke er særligt købsorienterede. Du kan ikke rigtig bruge andres tal til noget, da det hele handler om de besøgendes købsadfærd eller mangel på samme.
Jeg har eksempelvis haft sider, som kun har haft 500 unikke besøgende om måneden, hvor fem procent eller over er konverteret til kunder. Og det er ikke engang noget særligt. Jeg havde dog et domæne hvor ordet 'billigt' indgik, hvilket betød, at jeg tiltrak et publikum, som i forvejen var langt fremme i beslutningsprocessen - jeg skulle bare skubbe dem ud over kanten.
I dit tilfælde kan der være mange grunde til, at dine besøgende ikke konverterer. En faktor kan være den webshop, som I samarbejder med. Hvis webshoppen ikke er optimeret med henblik på salg, er der jo mange, som falder fra - og det er ikke nødvendigvis noget I kan gøre ved.
For at teste flere segmenter af besøgende, kan I forsøge jer med PPC. En AdWords-annonce, hvor I eksempelvis skilter med "Billig italiensk rødvin", kan muligvis give jer et prej om, hvor problemet ligger.
En anden sikker vinder er volumen. Flere besøgende betyder i sagens natur, at sandsynlighed for I sælger vin, bliver større.