Én ting er dog at få en idé man tror på, en anden er at føre den ud i livet. De seneste fire måneder er gået med at tilpasse idéen, skrive forretningsplan, indkredse målgruppe, skaffe det økonomiske fundament, oprette anpartsselskab, udarbejde et website og informationsmateriale til de potentielle annoncører - og meget meget mere... Indimellem har det været svært at overskue det hele og målet har til tider føltes uendeligt langt ude i horisonten, men i dag nåede jeg dertil, i dag ringede jeg ud til de første potentielle kunder. Det er nu det min idé skal briste eller bære - det er nu det sjove begynder. Så til alle jer der har en idé som I går og ruger på - før den ud i livet! Det er alle anstrengelserne værd. Skulle nogle af jer være interesserede i at læse mere om magasinet kan I finde mere information på www.onoff-media.dk hvor I også kan downloade vores brochure. Desuden vil jeg henvise til det specille Amino-tilbud som jeg har oprettet her: http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=12584 |
Nu starter det sjove...
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
- 1
Det er selvfølgelig en bombastisk indgangsvikel, men hvad er din kommentar. Jeg har bl.a. undret mig over om et firma som Wupti.com kan tjene pengene hjem fra den ret omfattende TV kampagne de kører. |
Hele visionen bag On/Off Media er at gøre op med de (desværre meget udbredte) fordomme som hersker i onlinebranchen omkring offlinemarkedsføring. Offlinemarkedsføring virker - hvis det bruges rigtigt vel at mærke. Men det gælder jo sådan set alle former for markedsføring. Tager vi eksemplet med Wupti.com så har de brugt RIGTIG mange penge på reklamefilm i landsdækkende tv og helsidesannoncer i de store dagblade og spørgsmålet er selvfølgelig om de kan tjene pengene hjem igen ved mersalg. Jeg ved selvfølgelig ikke hvad Wupti''s målsætning har været med deres annoncering, men én ting er sikkert; De er i løbet af 2-3 måneder blevet en af de mest kendte netbutikker i den brede danske befolkning. Og netop den brede danske befolkning tror jeg er vigtigt at fokusere på her. Wupti går ikke efter edb-nørder som i forvejen benytter edbpriser til alle sine indkøb, men forsøger i stedet at få fat i nogle af de danskere som måske tidligere ville have købt deres nye bærbare i Fona. Og her er det netop at offlineannoncering kan noget som en onlinekampagne stort set aldrig formår - at trække kunder fra de fysiske butikker over på nettet. At der så er en helt masse andet i vejen med Wupti og deres reklamer er så en helt anden snak :-) Vores nye magasin Net&Bekvemt er henvendt til den målgruppe som jeg også tror Wupti forsøger at sigte efter - Dem som benytter internettet i dagligdagen, men stadig fortrækker at handle i de fysiske butikker frem for onlinebutikkerne. Som tidligere nævnt er denne målgruppe meget svær at nå med onlinemarkedsføring og selvstændige annoncer i fx de store dagblade ville også have en begrænset effekt. Det som vi gør med Net&Bekvemt, er at give målgruppen en magasin hvor de på en overskuelig og tillidsvækkende måde, kan sætte sig ind i fordelene ved nethandel samtidig med at de præsenteres for en lang række gode tilbud fra netbutikkerne. At Net&Bekvemt distribueres sammen med reklameaviserne fra de fysiske butikker, betyder at læserne direkte kan sammenligne de to typer tilbud - og forhåbentlig indse at nethandel giver en lang række fordele. Derudover betyder det også meget at magasinet distribueres i weekenden. Det betyder at modtagerne har tid til at sætte sig ned og læse magasinet og har mulighed for at tage det med hen foran computeren hvor de i ro og mag kan gå på opdagelse i magasinets tilbud. Dette er et af de store problemer med offlineannoncering i dagblade, outdoor og tv - Modtagerne bliver eksponeret for reklamen i en situation hvor de ikke sidder foran computeren - og når de endelig sidder ved computeren har de for længst glemt webadressen. Puh ha, det blev en ordentlig smøre, men der er også mange fordomme at gøre op med! Det korte af det lange er - Offlineannoncering virker også for onlinevirksomheder - hvis det vel at mærke gøres på den rigtige måde. |
Det er ret spændende om dine annoncører får succes med at tjene pengene hjem igen. Jeg kan sagtens se det setup du beskriver, og vejen fra morgenkaffen til PCen er jo kortere end til en butik. Det med tilbudskataloger i store mængder hver weekend er jo en meget dansk ting og da en del af den viden vi har om markedsføring af internetforrretninger stammer fra udlandet, er det muligt at det er der filmen er knækket. Hvor mener du selv fordommene som du nævner kommer fra? |
Ser man tilbage på de glade dotcom dage inden boblen sprang ser man jo utallige eksempler på kæmpe offline markedsføringskampagner for onlinevirksomheder som i hvert fald ikke var en succes. Her tænker jeg bl.a. på Boxman, Gubi og Letsbuyit for bare at tage et par eksempler. De brugte hver især millioner af kroner på markedsføring, men fik stort set intet ud af det - kunderne udeblev. Dette er uden tvivl en af årsagerne til at onlinebranchen i dag er meget tilbageholdende overfor offline-markedsføring, men ser man lidt objektivt på det så skyldtes fiaskoen i sluthalvfemserne simpelthen at den brede befolkning ikke var klar til at handle på nettet. Den lille gruppe af firstmovers som havde set lyset ved nethandel var naturligt nok dem som brugte meget af deres tid på nettet - og derfor var dette en gruppe som kunne indfanges ved hjælp af onlineannoncering. Markedsføringsfolkene kunne således se i statistikkerne at mens offlinekampagner ikke havde nogen effekt, så fungerede onlinekampagnerne. Siden da har billedet ændret sig meget og den brede befolkning er i dag blevet fortrolig med internettet. De kampagner som ikke virkede dengang ville derfor sandsynligvis have en høj effekt i dag. - Faktisk har jeg mange gange tænkt over at Letsbuyit-konceptet burde relanceres da det er et virkelig unikt koncept som desværre var en smule forud for sin tid. En anden grund til at offlinemarkedsføring er et fy-ord i onlinebranchen skyldes nok at reklamebureauer og medierådgivere ikke har læst på lektien. Meget af den offlinemarkedsføring for onlinevirksomheder som har fundet sted, er jo udarbejdet efter de samme principper som hvis virksomheden var placeret i den fysiske verden. Det vil jeg mene er en dødssynd! Skal offlineannoncering for onlinevirksomheder virke, skal markedsføringen selvfølgelig tage udgangspunkt i onlinebranchens særlige kendetegn. - Først og fremmest selvfølgelig det faktum at modtageren skal gå på nettet for at udføre den handling som markedsføringen opfordrer til (køb, kontakt mv.). Utrolig meget af den offlinemarkedsføring som jeg er stødt på lægger vægt på at præsentere et godt tilbud og tror så at kunderne automatisk kommer rendende... Det gør de ikke! Kunderne skal holdes i hånden og føres hele vejen ind på den pågældende hjemmeside. Fx kunne en avisannonce opfordre til at man sender en sms med sin emailadresse således at næste gang man er ved sin computer, så ligger der en email med et direkte link til tilbuddet. - Den analoge måde ville være at lave en stiplet linje og skrive "Riv ud og tag med"... :-) Men igen... Det er klart at der i dag hersker en masse fordomme om offlinemarkedsføring da der findes utallige eksempler på kampagner som har været effektløse. Det jeg gerne vil frem til er, at offlinemarkedsføring kan være særdeles effektivt hvis det gøres ordenligt, men desværre ser man ofte eksempler på det modsatte. Det har jo medført at onlinebutikkerne i dag næsten udelukkende benytter sig at onlinemarkedsføring og dermed slås om den samme gruppe kunder i stedet for at stjæle kunder fra de fysiske butikker. 69% af danskerne har endnu ikke købt en fysisk vare på nettet (2005-tal, rejser, taletid mv. er ikke en fysisk vare) så der er et kæmpe potentiale for at udvide sit kundegrundlag. Det blev endnu en af de lange ![]() |
|
// Jesper Skov
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)