Hvad laver en håndværker, når vejret ikke tillader at arbejde med det han burde? Surfer på Amino, læser aviser og forsøger at finde meningen
med livet Så finder man pludselig overskriften ” I dag er det 2 år siden lars Løkke blev Statsminister” og tankerne sættes igang. Hvordan har han klaret jobbet ? Én ting er sikkert, han bliver evalueret meget snart, det sørger grundloven jo for, og resultatet vil vi se senest til efteråret. Er blå blok at foretrække frem for rød, set fra en lille erhvervsdrivendes/iværksætters synspunkt? Stort spørgsmål. Det kræver virkelig overvejelse, men lige pludselig kommer jeg i tanke om, at jeg slet ikke skal bekymre mig. Jeg har jo mistet min stemmret, ganske som alle andre danskere, der har valgt at slå folderne udenfor Danmarks grænser. Alle os, der af den ene eller anden grund har valgt at bo udenlands, har mistet vores demokratiske ret til at stemme, lige til orientering. Det er da en væsentlig pris at betale, skulle jeg mene, og specielt når man stadig sørger for skattekroner i den danske statskasse. Løn som forskyldt vil I måske sige? Thjae måske, men andre nationaliteter beholder altså stemmeretten, uanset hvor de bor og opholder sig, og bliver inviteret til at brevstemme. Det synes jeg en fremtidig regering, rød eller blå, skulle kigge lidt på, specielt i en tid hvor vi sønderbomber rundt omkring for indførelse af demokrati. Så kære medAminoer – når i ser et lille fremmed flag under en profil og vedkommende ytrer sig politisk, så tag det roligt – profilen er sat udenfor indflydelse. Ville det ”flytte noget” i det politiske billede? Måske for iflg. Statsborger. dk var der pr. 28.6.2010, 167.950 danskere bosat i udlandet, ganske vist inklusive børn, men tænker man på, at feks. DF´s 479.532 stemmer i 2007 gav 25 mandater, så kunne 167.000 (minus børn) godt rykke. Vi udlandsdanskere må altså nøjes med at lade jer andre tage den store beslutning for os, og tak fordi I gør det, - det er jo lidt af en tillid at vise, selv om det ikke er frivilligt. Nu håber jeg bare det er ”håndværksvejr” i morgen, så jeg slipper for at filosofere mere over statsministerens 2 års fødselsdag. Bedste regnvejshilsner Sören
|
Hej Sören.
Ja, og omvendt må vi jo så heller ikke stemme her i Sverige hvor vi bor, kun til de kommunale valg (jeg fik i hvert fald kun lov til at aflevere 2 ud af 3 konvolutter da jeg var deroppe til sidste valg).
Altså har vi ikke rigtig nogen indflydelse nogen steder, hverken der hvor vi bor, eller der hvor vi er statsborgere og arbejder. Så jeg holder helt med dig om, at nogen burde tage et kig på det. Vores penge er jo gode nok for såvel den svenske (givet at vi er husejere i hvert fald) som den danske stat, hvorfor er vores meninger så ikke?
Og som en sidebemærkning, så håber jeg da at vejret er lidt med dig snart, så du kan få lidt at lave. Her er vores håndværkere dog i fuld gang, også selvom det har regnet lidt de sidste par dage, så det er vi glade for.
De bedste ønsker og hilsener
~ Amaris