Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fair play med affiliate marketing

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Feb 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er fair play?

I mit job som account manager for www.webgains.dk og min daglige kontakt med samarbejdspartenere får jeg ofte generelle spørgsmål om branchen og specielt et er begyndt at gå mig på. For nylig stødte jeg på det igen i forbindelse med en konsultation med en annoncør. Annoncøren ønskede at arbejde med flere netværk for at nå så bredt ud som muligt men var bange for kunne komme til at betale kommisson til flere netværk for den samme transaktion.

”Hvem får tilskrevet transaktionen hvis flere netværk er indblandet?”

Svaret på min annoncørens spørgsmål er local tracking. Alle netværk dropper en cookie når brugeren går igennem deres link så hvis annoncøreren sætter et  ”if source=webgains then only show WgTrackingCode” så sikre man at annoncøren kun udbetaler kommission til den affiliate og det netværk som har leveret købet.

Men grunden til at dette spørgsmål går mig på er at der ikke hersker enighed om detten netværkerne imellem.  Lad os antage at en bruger ser og klikker på et link fra netværk A. Brugeren browser rundt på annoncørens site, men forlader det igen. Netværk A’s cookie ligger nu på brugerens computer.
Næste dag ser og klikker brugeren på et link fra netværk B. Brugeren kommer ind på samme annoncørs site og fortager et køb.

Er det den første kontakt, som skaber købet eller den sidste?

Nogen vil mene at det er den første kontakt, som skaber interessen for produktet og det behov i forbrugerens sind som fører til købshandlingen. Dette hedder ”first referer” og virker ved at man belønner det netværk som har den ældste cookie liggende på brugerens PC. 
Webgains benytter ”last referer” princippet, altså at det er det sidste link/yngste cookie som tæller. Dette gør vi fordi vi mener at det er den sidste affiliate, der skaffede købet og derfor skal belønnes uanset hvilket netværk denne er tilknyttet.

Men hvordan sætter annoncøren sin local tracking op når netværkerne ikke er enige om hvilken referer som tæller.
Grunden til at vi benytter ”last referer” er at vi mener at det er fair play. Den sidste affiliate er jo den som har lagt tungen på vægtskålen så at sige og været bedst til at sende brugeren videre. Derfor er det også kun fair at denne affiliate får kommissionen uanset hvad brugeren har klikket sig igennem før.

Best regards/ med venlig hilsen
Rhea Riis
Account Manager

Webgains Denmark
ad pepper media Denmark A/S
Emdrupvej 28b
2100 København Ø
Denmark

Tel.: +45 88 80 42 93 begin_of_the_skype_highlighting            +45 88 80 42 93      end_of_the_skype_highlighting
fax: +45 70 20 83 87

Msn: rriis1@hotmail.com
e-mail/ : rriis@webgains.dk
site: www.webgains.dk
blog: http://blog.webgains.dk

Hvad foretrækker du? First eller last referer?

Jeg er meget interesseret i at finde ud af, hvad din holdning er og har oprettet denne afstemning. Det vil hjælpe alle med at udvikle markedet, hvis vi kan danne os et billede.

• Jeg synes bedst om first referer! (9,1%)
  • Jeg synes bedst om last referer! (90,9%)
  • Totalt antal stemmer: 11
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)