Hvad er fair play? I mit job som account manager for www.webgains.dk og min daglige kontakt med samarbejdspartenere får jeg ofte generelle spørgsmål om branchen og specielt et er begyndt at gå mig på. For nylig stødte jeg på det igen i forbindelse med en konsultation med en annoncør. Annoncøren ønskede at arbejde med flere netværk for at nå så bredt ud som muligt men var bange for kunne komme til at betale kommisson til flere netværk for den samme transaktion. ”Hvem får tilskrevet transaktionen hvis flere netværk er indblandet?” Svaret på min annoncørens spørgsmål er local tracking. Alle netværk dropper en cookie når brugeren går igennem deres link så hvis annoncøreren sætter et ”if source=webgains then only show WgTrackingCode” så sikre man at annoncøren kun udbetaler kommission til den affiliate og det netværk som har leveret købet. Men grunden til at dette spørgsmål går mig på er at der ikke
hersker enighed om detten netværkerne imellem. Lad os antage at en bruger ser og klikker på
et link fra netværk A. Brugeren browser rundt på annoncørens site, men forlader
det igen. Netværk A’s cookie ligger nu på brugerens computer. Er det den første kontakt, som skaber købet eller den sidste? Nogen vil mene at det er den første kontakt, som skaber
interessen for produktet og det behov i forbrugerens sind som fører til
købshandlingen. Dette hedder ”first referer” og virker ved at man belønner det
netværk som har den ældste cookie liggende på brugerens PC. Men hvordan sætter annoncøren sin local tracking op når
netværkerne ikke er enige om hvilken referer som tæller. Best regards/ med venlig hilsen Msn: rriis1@hotmail.com
Hvad foretrækker du? First eller last referer?Jeg er meget interesseret i at finde ud af, hvad din holdning er og har oprettet denne afstemning. Det vil hjælpe alle med at udvikle markedet, hvis vi kan danne os et billede.
|
Fair play med affiliate marketing
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)