Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler ved brug af youtube video

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Dec 05
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvordan er reglerne mht. brug af youtube videoer på et website med bruger betaling.
Må jeg gerne ligge videoer fra youtube ind på mit site, hvor det kun er medlemmer der har betalt, der kan se disse videoer?

Tjek min profil her

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 11:58

Hej Allan

Det kommer an på hvordan du bruger videoerne. Hvis du fysisk uploader dem er der ingen tvivl om, at du skal have samtykke fra rettighedshaverne.

Hvis du embedder er min vurdering, at du også skal have samtykke. Også selvom embedding teknisk set er et form for link.

Nogle argumenterer for, at man indirekte giver samtykke til embedding når man uploader en video til YouTube, der stiller embedding-koder til rådighed.

Min vurdering er dog, at det argument formentlig ikke holder efter dansk ret. Embedding kræver udtrykkeligt samtykke fra rettighedshaveren. Det er ikke nok, at embedding-funktionen ikke er valgt fra, selvom der er mulighed for det.

Min vurdering er med forbehold for, at YouTube's betingelser siger noget konkret om embedding, samtykke og ophavsret.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 28. Dec 05
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 12:14

Det var faktisk også sådan jeg havde forestillet mig, at det hang sammen.

Men så kan man vel konstaterer at der er utrolig mange sites der bryder ophavsretten, når de poster en youtube video?

Tjek min profil her

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 12:33

@ Allan: Ja, det er der med sikkerhed. En ting er hvordan juraen ser ud, en anden ting er om juraen bliver håndhævet i den virkelige virken. Især på internettet er det også et spørgsmål om juraen overhovedet kan håndhæves.

Uanset hvad skal du vide, at det altid vil være ulovligt at linke eller embedde en YouTube-video, som er uploaded til YouTube uden rettighedshaverens samtykke.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)