Vi sidder her med vores forretningsplan og de forskellige budgetter men vi skal jo også finde ud af hvilken form for registrering af firmaet vi skal lave og hvad det koster at starte firmaet op..
A/S: 500.000 kr. som kapitalkrav med mulighed for udskudt betaling hvormed I blot skal indbetale 25% ved registrering. Denne regel finder kun anvendelse ved kontant stiftelse i henhold til selskabslovens § 33. I kan også stifte ved apportindskud - da skal hele apportindskuddet indbetales. Begrænset ansvar
ApS: 80.000 kr. som kapitalkrav, hvilket skal indbetales fuldt ud ved kontant stiftelse. Der er tilmed mulighed for stiftelse med apportindskud. Begrænset ansvar
I/S: Intet krav om kapitalindskud. Anvendes hvis I er to eller flere stiftere. Hæfter solidarisk og ubegrænset.
Enkeltmandsvirksomhed: Så vil een af jer være ejer, og den anden være ansat hvilket jeg ikke går ud fra, er meningen med det hele. Hæfter ubegrænset
I skal tænke på risiko. Er der stor risiko forbundet med jeres virksomhedsidé, da skal I vælge en retsform med begrænset hæftelse. Dette var et lille overblik over retsformerne
Kan I fortælle lidt mere om jeres virksomhed, så er det nemmere at konkretisere hvilken retsform I skal vælge
jamen den ene skal Kører Godstransport og den anden er skal være Altmuligmand som med ordne/passe grønne områder. at vi vil udbyde flere services i samme firma... men det er inde for vores egne kompetancer.
Jeg vil klart anbefale at I stifter et ApS. Der er mange risici forbundet med godstransport - alt efter hvad I skal køre med - og derfor er det vigtigt at begrænset jeres hæftelse.
Som beskrevet ovenfor, koster et ApS 80.000 kr. hvor I nok skal påregne 5000 kr. i advokathonorar såfremt I vælger en sådan. Har I allerede en bil, som I vil bruge til godstransport, og denne har en værdi på minimum 80.000 kan denne bruges til at stifte selskabet med - såkaldt apportindskud, som defineres som alle andre værdier end penge.
Jeg er enig med stiven, aps lyder som den rigtige løsning så får i sikkerhed for at i kan beholde hus og lign. hvis i skulle ryge ud i et erstatningsproblem en dag. Derudover kan i så trække normal løn fra ApS'et til jer selv hvor skat og lign er klaret, det kan give mindre bøvl (og mindre chance for at komme til at bruge af skattepengene )