Hej i kloge hoveder! Lad os bare få det hele på det rene.. Jeg er 16 år, jeg går på første år på gymnasiet, jeg startede min første lille hobby-virksomhed for 2 år siden, og jeg regner med at omsætte for mellem 70 og 100.000 dejlige danske kroner i det kommende år. Det er her I kommer ind i billedet! SÅ! MOMS-registreringen, den kommer jeg vist ikke udenom længere.. Jeg har ikke lyst til at betale skat og moms og det hele bagefter - hvis skattefar opdager at jeg tjener så mange penge.. Så det må jeg vist hellere få overstået! En del af disse penge betaler jeg til 2-3 andre arbejdsomme unge mennesker, som gør et stort stykke arbejde for at virksomheden overhovedet kan eksistere. Fortsætter jeg bare med at stoppe de få penge de skal have (der er tale om under 1000 kroner per måned til hver) i deres lommer i et frikvarter - eller skal jeg gøre det mere formelt? Kan jeg som arbejdsgiver ikke komme i mange kniber ved at gøre det sidste? Hvad skal jeg være opmærksom på? Jeg har et par kontakter blandt selvstændige studerende - og jeg ved herfra, at det faktisk slet ikke lader til, at skat tjekker ens alder når man vil foretage en virksomhedsregistrering. Således er jeg ihvertfald bekendt med 2, der har registreret deres nuværende virksomheder før deres fyldte 18. år. Det vil jeg naturligvis forsøge - men om ikke andet, så er jeg overbevist om, at min far står til rådighed på dette område, således at virksomheden kan registreres i hans navn i de næste to år, hvorefter den måske kan overdrages til mig? Er der noget jeg skal være opmærksom på her? Min far er bare postbud, så han ved ikke så meget om alt sådan noget her, hvorfor jeg siden jeg opdagede dette forum naturligvis har brugt Jer flittigt. På forhånd tak for hjælpen :) "Det er utroligt, hvad man kan, hvis man af hele sit hjerte gerne vil.. Men det er også utroligt, hvad man IKKE kan, hvis man af hele sit hjerte ikke gider!" |
MOMS-registrering
Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense
Med hensyn til lønudbetalinger skal du tjekke med din revisor (håber du har sådan en!) om du kan udbetale de omtalte honoraer som B-skattepligtig indkomst. Det vil klart være lettest. Alternativt skal du skrive lønsedler, indeholde A-skat, afregne dette, betale ATP osv. Det er lidt bøvlet, men hvis du ikke orker det selv kan du få en bogholder til at ordne det. Der er masser af mindre freelance bogholdere her på Amino som tilbyder denne form for service til yderst rimelige penge. Hvis du udbetaler lønnen sort, kommer du selv til at svare skat af indtægterne! (+ det er naturligvis ulovligt, så alene det at skrive det her på Amino, under dit rigtige navn, er temmelig risikabelt - måske Martin vil være flink denne ene gang og slette den del af dit indlæg, og den del af mit svar) |
Når du har fået dig en bankkonto til virksomheden, er det meget let at udbetale honorarer som B-indkomst gennem http://danlon.dk, de sørger så for indberetning til SKAT den ene gang årligt, det skal ske. Lønbehandlingen koster 15 kr. pr. lønseddel inkl. bankoverførsler og al nødvendig dokumentation. Og hvis du skulle gå hen og få "faste" medarbejdere, kan programmet også beregne almindelig A-skat og sørge for alt omkring overførsler til samme rimelige pris. |
|
Noget andet er, at hvis B-indkomst udbetales til navnlig unge mennesker, skal man huske dem på, at der kommer en skatteregning på et tidspunkt: Pengene i hånden skal deles i rimeligt forhold, hvis man i øvrigt tjener så meget, at personfradraget i sig selv ikke dækker. |
Tak for jeres kommentarer.. :) De personer, jeg har med at gøre, kommer ikke til at overskride deres personfradrag.. Det skulle jeg måske have gjort jer opmærksom på :) Den ene af de 2-3 personer skal have en månedtlig - formentlig fast - udbetaling.. De andre får bare lidt knaster en gang i mellem - når de laver noget arbejde.. Det lyder som om, at det bliver den første, der kommer til at volde mig problemer? |
Du kan ikke momsregistrere et personligt ejet selskab som umyndig. Det mest praktiske vil nok være at etablere et ApS (kræver kapital / værdier / aktiver på 125.000kr) på denne måde kan du f.eks. lade pengene stå i selskabet, når du kommer på SU, så du kan nøjes med at hæve op til SU-loftet. Ellers kan du vælge at lade din far registrere et persontligt ejet selskab i hans navn, og ansætte dig og dine venner. Du hæfter ikke personligt i et ApS, dvs. laver du en stor bommert (gør du selvfølgelig ikke :) ) så står din far ikke til regnskab for dine udskejelser. Det er ikke krævet at have en revisor, men står man i det tilfælde som du gør, vil jeg anbefale at du får fat i en rådgiver / revisor. Der er mange ting, der skal være styr på. |
Mvh Magnus Høegh
Ecolight - Salg af billige stikkontakter
Jeg skal da på et eller andet tidspunkt have et Aps, således at jeg netop kan ladepenge stå i virksomheden. Kan jeg ikke gøre det samme i en enkeltmandsvirksomhed? Og lave et fast beløb, som jeg trækker ud til mig selv? Eller - imens jeg stadig går i gymnasiet, der er det slet ikke sikkert, at jeg selv skal trække penge ud - jeg er mere interesseret i at investere så mange som muligt i selve virksomheden.. Kan det kun lade sig gøre i et Aps? |
|
![]() |