er det nemt
Hej Kasper
Det er det sværeste som der findes.
Jeg er selv underleverandør, og det også for nogle af de reklame produkter som du fx ser i inspirration.
Det kræver meget at få firmaers tillid til det som man laver, og her taler jeg ud fra mit eget branche punkt.
Når man skal handle B2B så kræver det en stor portion seriøsitet, specielt når man snakker om størrer virksomheder. Og det gør allerede her, at ens forretnings planer og andet skal være i orden. Ligeså så skal man vænne sig til at meget af ens priser nærmest bliver dikteret, hvilket for mig er rigtig fint, for de rammer gerne meget højre, end jeg ville have taget.
Ligeså så kræver det at man har fod på sit benarbejde, når man kontakter firma'er, det vil sige at man skal finde alt ud, omkring dem og kan man fiske leverandører navne ud, så er det at fortrække, for det gør at de ser at man er interreseret i en, og ikke kun er interesseret i at sælge.
Nu er der firma'er som der kontakter en, og andre skal man selv kontakte, så det er lidt en blandet landhandel. Og det betyder også at man ikke lige kan ringe rundt og snakke med nogen, men at når man laver en henvendelse så skal den indeholde noget konkret, ellers så spilder man sin egen og det firma man kontakters tid. Og så er man blacklistet.....
Det danske erhvervsliv er ekstrem konservativt, og det betyder også at man skal holde øje med konkurser, samt bruge sit netværk og høre omkring konkurser. Fx har jeg altid opfordret mine kunder til at have flere leverandører, og det gør også at jeg kan følge med i hvad der rør sig ved mine konkurranter. At det så kan koste 10.000 om året er så godt givet ud, for når de så går konkurs, så har jeg et indblik i hvem jeg ikke skal konkurrerer med, og typisk så kan man via deres referance lister også få et indblik i de kunder de har, eller har haft. Samt at via fælles kunder kan få ekstremt meget oplysning. Også derfor at alle mine kunder altid får at vide at jeg da har nok at lave, men at jeg for dem lige kan presse en ekstra order ind.
/Kenneth