Min chef. vil lave lønsystemet om så jeg istedet for en fast løn på 28.000 kr får 20.000 + tillæg på 8.000 kr. I fast løn bliver det det samme og kan ikke gennemskue om der er en hage ved det. Tænker på feriepenge (har ferie med løn) og pension. Han siger der ikke er nogen som helst forskel andet end hvordan lønsedlen ser ud. Grunden til det er at alle nye fremover bliver ansat til lavere løn og så skal tjene/forhandle tillæg med tiden. En fordel der er ved det er at provision fremover bliver udregnet efter en procent af salget som den gør nu. Men fremover bliver der kun trukket de 20.000 fra det beløb som procent af salg udgør og så er resten Provision hvor det nu er de 28.000 der trækkes fra og så er rest provision. Så jeg vil kunne tjene mere i provision. Men hvis der er en hage skal det jo vuderes om det nye system er attraktivt nok. Har også tegnet en lønsikring. Vil det få nogen betydning for evt udbetalt beløb ved fyring når den faste løn falder til 20+8 istedet for 28. Håber der er nogle der kan svare om der vil være ulemper. Fordelen ved lettere at tjene provision kan jeg godt se. Det er ulemperne jeg er bange for jeg måske ikke lige kan finde hvis de er der. |
Lige med hensyn til ferie med løn skal du sikre dig, at de 8.000 kr. også udbetales under ferier. Ellers bliver du snydt ved det nye lønsystem.
Men du skal selvfølgelig gøre det hele op med fordele og ulemper inden du vurderer om du vil accepterer de nye ansættelsesvilkår.
Med hensyn til din lønsikring er du nødt til at se på hvad der står i din aftale/forsikringsdækning. Det er nemlig meget muligt, at du så kun vil være dækket for de 20.000 men som sagt afhænger det af aftalen.
mvh
Michael