En amerikansk design- og produktionsvirksomhed har opfordret mig til at etablere en samarbejdsaftale omkring distribution - og naturligvis eneforhandling af deres produkter i Norden.
Produkterne komplimenterer de produkter, som jeg i forvejen afsætter på det nordiske marked - så det kan jo ikke være bedre. Det vil sige, at afsætningskanalerne er på plads. Markedsføringen har jeg ligeledes styr på.
Da jeg indtil videre udelukende har beskæftget mig med importvirksomhed, design og produktion under eget brand - som afsættes igennem diverse business to retail kanaler i Norden - har jeg overhovedet ingen erfaring med etableringen af en distributør/agentvirksmhed.
Er der nogen af jer "derude", som kan sparke nogle bolde ind på banen!!!
Eftersom du skal afsætte producentens brand, er det meget vigtigt at du sikrer dig en god aftale som giver dig ret til alle salg som forekommer i dit distrikt. Det med distrikter, er med bla. internettets udbredelse, blevet meget svære at opretholde, eksempelvis kan en af kunderne i "dit" distrikt godt finde på at handle via nettet i et andet EU land, og det er svært at kontrollere, men det går begge veje, så det kan også være en fordel for dig som sidder med et mindre distrikt.
Mht. til markedsføring er det muligt at du kan få producenten til at afholde en del af udgifterne.
Du kan måske også lave en aftale om at du får producentens varer i kommision, på den måde sparer du noget lagerbinding.
Tak for powersparringen, som jeg er smadder glad for.
Jeg har sikret mig rettighederne til salget i Norden på kommisionsbasis. Markedsføringsomkostningerne deler vi fifty-fifty.
Pågældende produkter er på nuværende tidspunkt kun eksponeret på amerikanske marked.
Jeg er blevet tilbudt rettighederne til eneforhandling i EU - men det tør jeg sgu'' ikke :-( Tøsepige, I know... Men det kan jeg simpelthen ikke håndtere. Jeg skal ikke kapitalisere yderligere manpower i henhold til at sparke produkterne ind på det nordiske marked - men hvis jeg skulle fokusere på EU - ville det kræve store investeringer.
Men hvad er egentlig forskellen på at være agent kontra distributør?
du vil som udgangspunkt ved at være agent ikke have eget varelager, derudover er du dækket af handelsagentloven (mener det er det den hedder), hvis du er agent. Da du ikke har eget varelager sælger producenten direkte til butikkerne i dit område og du modtager så en %-del af alle salgene.
Som enedistributør sidder du med varelageret og producenten må ikke sælge varer til andre inden for dit område.
Lyder spændende, jeg beskæftiger mig selv med importvirksomhed som distributør og ved at det ikke er nemt at få "det gode brand" i stald, så held og lykke med det.
Hvis produktet er det rigtige kunne jeg godt være interesseret i et partnerskab (NoCure-NoPay baseret), hvor jeg opretter en eller flere brand specifikke webshops mod salgskommission. Hvis midlerne var til det er der for eksempel ikke noget i vejen for at vi kunne komme ud med et www.mybrand.es site på spansk (blot et eksempel). Med midler mener jeg blot til dækning af udgifterne til oversættelse. På denne måde ville du ihvertfald hurtigt kunne overbevise en amerikansk producent om at du tog det seriøst.
Janus: Ved du hvor mange % en agent typisk får? Og hvor man leder hvis man skal finde en pålidelig?
Når jeg tænker på hvor sindsygt meget mere jeg sælger til Danmark end til udlandet kan jeg ikke lade være med at tænke på hvad jeg kunne omsætte for hvis jeg havde en god lokal præsentation i de enkelte lande.
Xippie: En agent kunne du så bruge hvis du ville sælge til spanien, men mener at det for eksempel ville have betydning at der var en lokal kontaktadresse på hjemmesiden etc.
Vær opmærksom på at hvis du ikke får distributionsretten til resten af Europa, får en anden den måske og så kan du effektivt være lukket ude fra alt syd for grænsen. Hvis du kan få indskrevet at du får rettighed (ikke nødvendigvis eneret) til at sælge via web til hele EU. vil dine expansionsmuligheder være betragteligt større.