Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må leveringer stilles

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 5. Dec 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har lagt mærke til, at mange webshop tilbyder at kunden  kan klikke af i et felt, der angiver at "varen må stilles". Klikker man af i denne boks, overgår ansvaret for leveringen til kunden, som mister retten til at klage, hvis de ikke har modtaget deres ordre.

Er det lovligt?

Før jeg får et svar der hedder ja eller nej, kunne det være rigtig rart hvis jeg kunne modtage et "bevis". har søgt på forbrug.dk men kan ikke finde nogen regler der understøtter eller afviser området.

Håber i kan hjælpe

Vh

Søren Kruse

Tilmeldt 15. Aug 06
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 13:07
Går ud fra at leveringer fra web-shops som oftest er iht CMR loven (søg derfor efter CMR loven/lovgivning).

Jeg mener at såfremt modtageren/køber har accepteret afstilling ved levering på forhånd, så er det lovligt - dog skal det også fregå klart og tydeligt af selve fragtbrevet.

Der er nok nærmest tale om to forskellige aftaler,

en aftale mellem afsender (web-shoppen) og fragtføren (budselskabet) hvor der i fragtbrevet er  noteret, at forsendelsen gerne må afstilles også selvom modtageren ikke er hjemme (hermed påtager afsender ansvaret for afstillingen). En fragtføre skal, så vidt det er muligt, efterkomme modtagne anvisninger fra afsenderen og er disse anvisninger skal fremgå af fragtbrev.

og så en aftale mellem sælger af varen (web-shoppn) og køberen (modtager af forsendelsen) om at forsendelsen gerne må afstilles også selvom modtagern ikke er hjemme. (hermed påtager modtager ansvaret for afstillingen)

Nu er jeg jo ikke advokat og CMR loven kan jo nok tolkes på mere end en måde (ovenstående er blot mit bud), så medmindre en flink lovkyndig/advokat byder sig til her på Amino, må du nok ud og spørge dig ordentlig for.

Mvh

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 13:47
Jeg vil ikke umiddelbart mene det er lovligt overfor privatkunder, da ansvaret ved b2c som udgangspunkt overgår rent juridisk, i det øjeblik varen overdrages til kunden. Ved b2b er det intet problem.

Ligesom ved så mange andre af den slags love, er loven til for at beskytte forbrugerne, og jeg vil derfor ikke mene at det er noget man har mulighed for at vige udenom blot ved at kunden accepterer det ved købet. For at stille en skarp kontrast op, så kan man jo heller ikke skrive at der ingen reklamationsret/garanti er, hvis blot kunden accepterer det.
Tilmeldt 15. Aug 06
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 14:20
På forbrug.dk under punktet ''Levering og forsinkelse'' står der følgende: 

"Risikoen for varen overgår først til forbrugeren i det øjeblik, han eller hun får varen leveret. Det gælder uanset om varen er betalt eller ej. Varen skal overgives til forbrugeren. Den må altså ikke blot sættes i garage, afleveres til naboen e.l.,  medmindre det er aftalt."

Hvis køberen har afkrydset ''afstiling OK'' på web-shoppen''s hjemmeside ved købet, så må dette vel ses som værende en aftale mellem sælger og køber.

Så medmindre der er en helt specifik måde en sådan aftale skal indgåes på, så må det være lovligt for web-shops at  afstille varer, såfremt det på forhånd er aftalt med køberen.

Igen, hvis du har en web-shop, må du hellere spørge din advokat.

Mvh

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)