Det giver mening :o), men et tillægs spørgsmål i dette tilfælde
Det er et lån der i sin tid blev ydet fra privaten, så pengene blev dengang bogført debet/bank og kredit/mellemregning.
APS'et tilbagebetaler et fast beløb hver måned til anpartshaver, og der er så denne restsaldo pr regnskabsårets start, jeg skal have lagt ind. Hvilken modkonto er det så jeg bruger i dette tilfælde ?
Nu skal jeg lige være helt sikker på hvad du mener, det man normalt kalder mellemregning er ikke en del af egenkapitalen, det er et skyldigt beløb til dig personligt. Hvis du tænker på de ting du skyder ind og de penge du skyder ind, så er det kredit anpartskapitalen debet bankkontoen og/eller konti for de aktiver du har skudt ind.
Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere
Vi er gået over til selv at klare den daglige bogføring, så det er fra Scratch, og jeg anvender ren finans.
Ud af seneste balance jeg har fra revisor er det privatydede lån bogført på kontoen mellemregning anpartshaver, og de 125.000 er bogført på kontoen anpartskapital.
ah - det kan være fordi du i princippet manglede at skyde pengene ind på det tidspunkt. Derfor står mellemregningen i debet (i plus).
Efter du så har overført pengene samt driftsmidlerne og inventar, så skal det fjernes fra mellemregningskontoen ved at kreditere mellemregningskonteon og debiterer penge, driftsmidler og inventar....
Måske er det nemmere hvis du ringer?:
22 30 35 55
Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere