Hej Aminoer En ven og jeg, faldt igaar i snak om hvorfor det er saa svaert at finde timelonnen paa en advokat eller en revisor, altsaa medmindre at man aftaler et moede. Saa vores 2 forskellige spoergsmaal lyder saaledes: er det ulovligt at reklamere med et andet firmas priser? er det fordi at service branchen holder deres priser taet ind paa kroppen? et lidt underligt indlaeg, ved det godt... paa forhaand tak.. Peter |
Er det mon ulovligt?
- 1
Ja, jeg mener det er ulovligt at "reklamere" med andre firmaers priser, hvis det er for at fremhæve dit eget produkt, og få konkurrenternes produkter til at fremstå som ringere end dine egne. Det kaldes "god markedsføringsskik". Men har du en uafhængig informationsportal, så mener jeg ikke, at det er ulovligt at oplyse om priser.... |
Hej Peter Jeg tror ikke der er nogen i hverken advokat- eller revisorbranchen der direkte forespurgt vil nægte at oplyse deres timesatser. Noget andet er så at man skal passe på med at sætte lighedstegn mellem den pågældendes timesats og så om dét er dyrt eller billigt. Der er iblandt både advokater og revisorer meget stor forskel på de kompetencer og den kvalitet, den enkelte kan byde ind med, ligesom der indenfor revisionsbranchen alligevel er tale om et teamwork, hvor den timepris kunden betaler er ud fra den bemanding der har været på opgaven. Hellere give 1500 eller 2000 kr. i timen for at få det rigtige råd/vejledning end give 500 kr. for noget der ikke er fem flade øre værd. Ole |
Jeg kender ikke reglerne, men i dag så jeg lige en annonce for en fagforening. Her havde de opstillet alle priserne på deres konkurrenter. Så mon ikke det er lovligt??!! Med venlig hilsen Ronni |
Komparativ markedsføring er tilladt i hele EU, sålænge det foregår på et objektivt grundlag. Markedsføringsloven §5 udtaler: Sammenlignende reklame § 5. Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller til varer eller tjenesteydelser, som udbydes af en konkurrent. Stk. 2. Sammenlignende reklame, jf. stk. 1, er tilladt efter denne lov, når sammenligningen 1) ikke er vildledende, 2) angår varer eller tjenesteydelser, der opfylder samme behov eller tjener samme formål, 3) er objektiv og sammenligner en eller flere konkrete og relevante egenskaber, der kan dokumenteres, og som er repræsentative for disse varer eller tjenesteydelser, herunder prisen, 4) ikke skaber forveksling på markedet mellem annoncøren og en konkurrent eller mellem annoncørens og en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer eller tjenesteydelser, 5) ikke miskrediterer eller nedvurderer en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer, tjenesteydelser, aktiviteter eller øvrige forhold, 6) for produkter med oprindelsesbetegnelse i hvert enkelt tilfælde vedrører produkter med samme betegnelse, 7) ikke drager utilbørlig fordel af den anseelse, der er knyttet til en konkurrents varemærke, firmanavn eller andre karakteristiske kendetegn, eller af konkurrerende produkters oprindelsesbetegnelser og 8) ikke fremstiller en vare eller tjenesteydelse som en imitation eller en kopi af en vare eller tjenesteydelse, der er dækket af et beskyttet varemærke eller firmanavn. Stk. 3. I enhver sammenlignende reklame, som indeholder særtilbud, skal det klart fremgå, hvornår tilbuddet ophører, eller efter omstændighederne, at tilbudet kun gælder, så længe de pågældende varer og tjenesteydelser er til rådighed. Gælder særtilbuddet endnu ikke, skal det tillige oplyses, hvornår perioden for den særlige pris eller for andre særlige betingelser begynder. Men hvorfor skulle advokater dog sammenligne priser, når det typisk er kvaliteten og specialet, der er afgørende... |