|
Jeg ved ikke om jeg er den eneste som har denne opfattelse af mine medmennesker (og mig selv for den sags skyld), men er vi efterhånden ikke ved at have fået en rigtig kedelig tendens til at lade andre opføre som sig komplet idioter - alt imens vi andre står og kigger ned i jorden og lader vedkommende skeje totalt ud....? Grunden til mit spørgsmål bunder i en lang række situationer som jeg syntes jeg oplever flere og flere af. Lad os bare tage mine oplevelser siden i fredags: Fredag - Posthus: Jeg kommer ind på posthuset og skal hente nogle pakker som ligger i boksen. Jeg trækker nummer 714 - de er nået til 702 og klokken er 16:50. En fyr bliver ekspederet. Med sig har han to børn imellem ca. 5 og 8 år. Han får udleveret en pakke. Han kvitterer for pakken. På ved hen imod døren finder han ud af at der er en flænge i det ene håndtag som han bærer kassen i. Han hiver lidt i håntaget/huller og konstaterer at det sidder lidt ligesom en flap. Han hiver lidt mere og hullet bliver størrer. Han snurrer rundt på stedet og afbryder en anden kunde som nu er ved at blive ekspederet. Han siger til ekspedienten "Du skal skrive på en seddel at du har ødelagt denne kasse". Hun kigger spørgende på ham hvorefter han siger at hun har snydt ham til at skrive under på en kasse som HUN har ødelagt. Hun prøver at fortælle ham at hun altså ikke har set noget hul i kassen. Nu begynder han så at hive de knapt så pæne gloser frem og kalder hende en svindler m.m. Han insisterer på at hun skriver under på at hun har ødelagt kassen, men hun siger til ham at det hverken kan eller må hun. Hun foreslår derfor i stedet at han åbner pakken og ser om noget er faldet ud. Nu tænder han så helt af og begynder på en længere prædiken med at hun var en skrankepave og han glædede sig over at de mistede deres monopol og så kunne hun rende og hoppe for så ville de miste deres arbejde. Hun spørger igen om han ikke vil åbne kassen, hvorefter hans argument kommer "Det har jeg sku´ ikke tid til - jeg står her med mine to børn som gerne vil hjem og de skal ikke høre på denne dårlige behandling..." Nu er det jo ligesom ham selv der har stået i over 5 minutter og svinet ekspedienten til med diverse gloser. Dette fortsætter så i yderligere nogle minutter hvorefter han til sidst i arrigskab åbner kassen og konstaterer at intet kunne være faldet ud af det lille hul. Uden nogen form for undskyldning eller lignende, tramper han bandende ud af døren. - Alt imens vi andre på posthuset blot stod og kiggede ned i gulvet / op i loftet. Ingen af os sagde noget... Bagefter stod jeg og tænkte på at manden jo opførte sig som en komplet idiot og lod sine frustrationer fra dagen/ugen/livet gå, fuldstændigt uberettiget, ud over ekspedienten. Han havde haft en lorte dag/uge/liv og nu skulle resten af hendes dag også ødelægges. Men hvorfor var der ingen som afbrød ham? Hvorfor gik jeg ikke over og sagde til ham at han måske lige skulle overveje hvad det var han havde gang i? - Lørdag: McDonnalds i Birkerød. Mig og min kone kommer hjem kl. ?? fra Fredericia. På vejen hjem beslutter vi os for at køre forbi McDrive og hente noget hurtig sen aftensmad. Foran os i McDrive holder en fyr og bestiller. Jeg holder med ruden nede og kan høre hans bestilling. Ekspedienten afslutter med "kør rundt om hjørnet til sidste vindue". Hvilket han så ikke gør - han kører frem til det første vindue hvor der ikke er nogen til at ekspederer ham. Der går så en 4-5 minutter hvor vi holder og venter. "Undskyld ventetiden" bliver der sagt og jeg afgiver vores bestilling. Jeg får så samme besked om at køre rundt til det sidste vindue, hvorefter jeg fortæller at det kan jeg ikke, da der holder en bil i vejen ved første vindue. En pige åbner vinduet i første vindue og siger til manden at han skal flytte sin bil til næste vindue - hvorefter manden guddødemig begynder at diskuterer med hende om hvorfor han ikke kan |
Kampange imod idiotisk opførelse
|
Spændende indlæg! Her får du mine lidt uklare holdninger til dine betragtninger. :) Det er utroligt, som folk opfører sig - helt enig! Man ved ikke om man skal græde eller le, når den slags sker for øjnene af en. Personligt vælger jeg som oftest bare at more mig på disse besværlige menneskers bekostning og måske at prøve at få fx ekspedienten til at grine af situationen også, når jeg når frem i køen selv. Du er i din gode ret til at blande dig. Og det kan sikkert være rart at gøre det. Men jeg tror desværre ikke, at det ændrer på noget hos de besværlige mennesker, som ikke kan holde styr på hvem som har gjort dem sure i første omgang og hvem som ikke har noget med sagen at gøre (ekspedienten i butikken, som de besøger efter at deres kone har gjort dem sure fx). De reagerer bare - uden omtanke overhovedet. Hvis du sagde til dem at de lige kunne stoppe op og vælge deres reaktion, ville de typisk ikke tro på at det var muligt. Pisse irriterende men sandt. Så hvis du fx blander dig, kan det være rart for ekspedienten, men tossen går temmeligt sikkert videre til næste butik med endnu mere vrede, som bare skal ud i hovedet på een eller anden. Desværre! I nogle tilfælde kan man også komme ud for at få sig en grim overraskelse og en dårlig smag i munden, hvis man giver igen af samme skuffe for så at finde ud af at manden, som opfører sig som et overtræt barn i butikken, lige har mistet et nært familiemedlem eller lignende tragedie, som har kastet ham ud af balance. Generelt synes jeg dog at det er sørgeligt og pinligt, som for mange folk opfører sig i Danmark. Det er lidt skræmmende at tænke på, at i et af de lande i Verden hvor folk har mest og der er mest lighed, er der stadig så meget brok og så lidt hjælpsomhed og omtanke, så det er helt ved siden af. Måske kunne man endda sige at der er endnu mere af den slags opførsel i Danmark end der er i lande, hvor man ikke er så priviligerede. Det er en skræmmende tanke, synes jeg. Tilbage til what to do: Jeg tror det bedste vi kan gøre er at latterliggøre den slags opførsel ved at grine af den og at fortælle den som en sjov historie til dem vi møder - i stedet for at give forargelsen videre ved at fortælle om episoden på den "vrede" måde. Hilsen Anders |
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
|
Jeg er helt med på at yde min indsats i forbindelse med Anti-Idiot-Måned! Det er helt ufatteligt hvor tåbeligt folk opfører sig indimellem. Stakkels de folk det går ud over i butikker og andre steder hvor folk kommer af med deres aggressioner. mvh Carsten |
|
Hvad der er årsagen til, at folk mener, de har ret til at ødelægge et medmenneskes dag totalt, ved jeg ikke. Men det er bestemt ikke ok at gøre det. Problemet er vel blot, at selv jeg, der ellers ikke holder min mund, bliver så paf over, at andre kan finde på at opføre sig så frygteligt overfor et fuldkommen ukendt menneske, som ingen skyld har. Ofte er problemet nok også, at folk for sent indser, at de har begået en fejl. Og så i stedet for at indrømme det (hvilket mange nu engang ER rigtig dårlige til), så forsøger de at redde situationen for sig selv ved at spille dumme og fortsætte opførslen, næsten uanset hvor langt det så går. I bund og grund handler det vel så ofte om, at folk ikke vil tabe ansigt. For er de først begyndt at skælde ud, så skal det i hvert fald ikke være deres skyld. Uanset hvis skyld det er. Men nej, det er ikke ok – det har det aldrig været – at overfuse andre, fordi man har haft en dårlig dag eller begår en dum fejl. Man kommer nu engang længst med at indrømme, at man har begået en fejl, for det har de fleste faktisk stor forståelse for. Det lader bare til, det er noget, folk har rigtig svært ved. Hvorfor ved jeg ikke. Jeg har også selv prøvet at lave en større fejl på en tidligere arbejdsplads. Den opdager jeg så, og jeg skynder mig at gå til projektlederen for at redde det, som reddes kan. Han bliver helt forbløffet over, at jeg selv kommer og siger det, for det er han bestemt ikke vant til, siger han. Jeg undrer mig en del. For selvfølgelig laver vi allesammen fejl ind imellem, og så er det da bedre at indrømme det, så man kan få rettet op på skaden, inden den udvikler sig endnu mere. Eller hvad? Nu har jeg dog aldrig været som flertallet, så jeg undrer mig ofte over andres opførsel – eller mangel på samme. Men ja, man bør sige noget! |
|
De værste eksempler er når folk ikke hjælper deres medmennesker der er ved at blive overfaldet, men blot passerer forbi mens de kigger den anden vej. Jeg har talt med to personer der overværede et overfald, og fik svaret på hvorfor de gjorde det, "Jamen vi kunne jo ikke gøre gøre noget". Hvad fanden (undskyld jeg bander, men jeg bliver fucking pist over det emne) er det for noget!? "Ikke gøre noget". Ser man et overfald kan man som det mindste ringe til panserne, og har man den mindste form for rygrad, kaster man sig ud i kampen. Det kan godt være man får et par på hovedet, men så har man været med til at sætte en streg i sandet. Et andet svar er ofte, "Jamen det kommer jo ikke os ved". Det kommer heller ikke Brian ved at din datter/søn eller gamle forældre bliver overfaldet af et par bøller og gennembanket, men vil det ikke være lækkert hvis Brian blandede sig og standsede overfaldet? Eller skal han blot passerere forbi og tænke, "Det kommer jo heller ikke mig ved". Så for at undgå at skrive en mindre roman, vil jeg kun give dig min støtte Jesper. Det er fedt at der er flere der får øjnene op for, "Det kommer jo heller ikke mig ved-problemet". Som en tilføjelse, husk også at være venlig ved dit postbud. Han/hun kæmper og slider under urimelige forhold og bliver ofte mødt af bandeord, trusler og andre hyggelige ting, så ser I et postbud blive overfuset, så hjælp lige ham/hende ;) |
|
>De værste eksempler er når folk ikke hjælper deres medmennesker der er ved at blive overfaldet, men blot passerer forbi mens de kigger den anden vej. |
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
|
http://haderkunder.dk/ Anders |
Netop det at vi er et af de rige lande, er da årsagen til, at folk opfører sig, som de gør. Jo flere penge folk har mellem hænderne, jo mere bange er de også for, at nogle skal rende med dem. Og jo flere penge folk har, jo mere magt har de som regel også. Og magt er noget, mange godt kan lide følelsen af. Det medfører så, at folk er mere mistænksomme overfor omgivelserne og dermed opfører sig dårligt overfor dem. Mens de ofte siger til sig selv, at de andre er nogle "tyveknægte og lømler" – hvis I forstår min pointe. Vi hører efterhånden næsten hver dag om, hvor rige vi er i Danmark. Og fortsat findes der ufatteligt fattige mennesker i andre dele af verden. Så kan det diskuteres, hvor rigtigt det er at give dem penge... Men vi kunne jo eksempelvis starte med at afskaffe den skide landbrugsstøtte, som ødelægger udviklingen i mange af de fattige lande – det kunne da være et godt skridt i den rigtige retning. Og være med til at sætte flere projekter i gang, som kan være med til at bygge landene op igen. Men vi tænker nu engang mest på os selv og formår ofte ikke at tænke objektivt. På et tidspunkt var der en, der skrev herinde om et økologisk alternativ til vejsalt. Og når man ved, hvor skadeligt saltet er for naturen og miljøet – både nu og her, som på sigt – så kan det undre, at et af salgsargumenterne kunne være, at det er rarere for din hunds poter at gå i. Ikke at det kan være med til at redde naturen, vores grundvand osv. osv. Jeg undrer mig meget ofte over verdens tilstand. |
|
Jeg tror vi alle kender sådan nogle eksempler og bagefter ville ønske vi havde sagt noget til vedkommende. To ud af en hel del gange har jeg taget til mæle: En dame brokker sig højlydt og længe til en tog revisor over et eller andet hun burde have vist med bare den mindste undersøgelse på forhånd. Bagefter spørger hun omkring om vi ikke også synes det er for dårligt. Nej svarede jeg så. På en MacDonalds morede en gruppe unge drenge sig med at rive servietter i stykker og smide dem på gulvet lige efter en ung pige havde været rundt og feje. Oven i købet lige foran næsen på hende og mig. Jeg blev så pissed at jeg bagefter gik hen til hende og sagde jeg synes de skulle tage og smide drengene ud. Det gav hende ihvertfald modet til at kontakte sin manager om problemet. Generelt synes jeg man bør gøre et eller andet enten i situationen eller bagefter, så den pågældende servicemedarbejder er klar over at den pågældende opførsel var utilstedelig. En venlig bemærkning kan måske være det der redder dagen for vedkommende. Om det så gør at en der har (måske) har mistet sit familiemedlem bliver stødt på mangetterne rør mig ikke så meget. Man kan sgu godt stadig opføre sig ordentligt. En enkelt ting, som ikke skal tages som direkte kritik (det er nu en gang svært at finde et ben at stå på lige i situationen). Hvi sjeg hører nogen kommentere andres opførsel, højlydt men indirekte kan jeg ikke lade være at tænke "Så sig det dog direkte til vedkommende.". En cool kommentar kunne være "Hvis nu du selv nøjedes med at bruge skeen til slikket var der da et sæt fingre mindre!". Men duet kræver nok en del øvelse før man er så sej lige i situationen. |
|
Her bliver jeg så sur og råber to gange, så højt jeg kan, hvad fanden han har gang i. Der kommer et stille svar tilbage om, at han ikke gør hende noget... sådan så det nu ikke ud. Så mig ned af den bakke, igennem et par meter hæk, og hen og have fat i ham før han får gennemført den formodede voldtægt. ... det viser sig så at hun var pisse fuld og ville ud og køre bil, mens han prøvede at forhindre hende i det. Sådan så det ikke ud på 15m afsand. Så tilbage står jeg med lidt røde øre ![]() |
Bliv gratis medlem