Hej Jeg er igang med design af mit egen Børne og Dametøj. Og vil derefter jo gerne have det i salg på det danske marked. Mit spørsmål er om der er nogle retningslinier for hvordan man gør. 1. Skal man tage patent på tøjmærket 2. Hvis det er en pensionist der sidder og strikker tøjet hvordan skal hun aflønnes 3. Er det mig der prissætter hvad tøjet skal koste i butikkerne Håber i kan hjælpe mig med mine spårgsmål. Med venlig hilsen Ann Larsen |
Hej og velkommen til, Ann.
1. Det er ikke et krav at tage patent på et navn, eller at varemærkebeskytte det som man normalt siger. I en tøjvirksomhed er det dog nok noget jeg vil anbefale. Det er ikke voldsomt dyrt (2000 kr. hvis jeg husker ret, hæng mig ikke op på det) og så er du sikret mod kopier. Du kan finde information omkring denne proces på http://startguiden.dkpto.dk/
2. Det er sådan set op til dig og hende om hvorvidt der skal anvendes stykbetaling, timebetaling eller en fast løn. Hvad der er anbefalsesværdigt er svært at sige uden mere indgående viden om din virksomhed, men prøv at regn dig frem til hvad der vil være mest lønsomt og praktisk.
3. Nej. Du kan naturligvis give butikken en vejledende salgspris, men det er op til dem selv hvad varerne skal koste.
Håber du kan bruge det til noget, og held og lykke med det hele.
Mvh.