Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er wikipedia-konceptet opretshavbeskyttet?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har tænkt mig at starte en website ligesom wikipedia, hvor alle frit kan bidrage. En såkaldt "wiki". Der findes allerede mange wiki'er i forvejen.

Forskellen er, at jeg gerne vil lave en wiki hvor jeg (evt.) kan bruge informationen kommercielt / til at tjene penge. Er det i modstrid med wiki-konceptet? Må jeg f.eks. gerne kalde min webside en wiki, hvis jeg tjener penge på den? (Brugerne skal selvfølgelig acceptere at deres bidrag må bruges kommercielt)

På forhånd tak.

Fra København
Tilmeldt 29. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 21:45

SonneDanmark:

Hej Amino

Jeg har tænkt mig at starte en website ligesom wikipedia, hvor alle frit kan bidrage. En såkaldt "wiki". Der findes allerede mange wiki'er i forvejen.

Forskellen er, at jeg gerne vil lave en wiki hvor jeg (evt.) kan bruge informationen kommercielt / til at tjene penge. Er det i modstrid med wiki-konceptet? Må jeg f.eks. gerne kalde min webside en wiki, hvis jeg tjener penge på den? (Brugerne skal selvfølgelig acceptere at deres bidrag må bruges kommercielt)

På forhånd tak.

Selvfølgelig må du det, du kan enda downloade software bag wikipedia og bruge den til formålet lige her: http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki

Du kan forøvrigt læse mere om "Wikis" her: http://en.wikipedia.org/wiki/Wiki

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:49

Det må du gerne, da en wiki er et koncept, lidt lige som en "viral-video" osv. Så længe du bare ikke kalder det wikipedia Wink

Tilmeldt 20. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:53

Super, så er det jo bare at gå i gang :) Tusind tak for de hurtige svar.

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 00:10

Niklas:

SonneDanmark:

Hej Amino

På forhånd tak.

Selvfølgelig må du det, du kan enda downloade software bag wikipedia og bruge den til formålet lige her: http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki

Du kan forøvrigt læse mere om "Wikis" her: http://en.wikipedia.org/wiki/Wiki

Ja det er rigtigt, så længe det er indholdet vi taler om.

Hvad koden (og ændringer i denne) angår, er det en lidt anden historie, idet MediaWiki er under GPL-licens, hvilket i praksis betyder at ændringer i koden skal offentliggøres.

mvh

Jan

Fra København
Tilmeldt 29. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 08:59

Technocowboy:

Ja det er rigtigt, så længe det er indholdet vi taler om.

Hvad koden (og ændringer i denne) angår, er det en lidt anden historie, idet MediaWiki er under GPL-licens, hvilket i praksis betyder at ændringer i koden skal offentliggøres.

mvh

Jan

Hej Jan

Jeg henviser blot til indhold, det er korrekt at al ændring i kildekoden skal offentligtgøres.

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 09:55

Technocowboy:

Hvad koden (og ændringer i denne) angår, er det en lidt anden historie, idet MediaWiki er under GPL-licens, hvilket i praksis betyder at ændringer i koden skal offentliggøres.

Kun hvis koden distribueres videre til 3. part. Så længe du ikke giver/sælger koden til andre, er der ikke noget krav om at offentliggøre noget.

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 23:22

Mads:

Technocowboy:

Hvad koden (og ændringer i denne) angår, er det en lidt anden historie, idet MediaWiki er under GPL-licens, hvilket i praksis betyder at ændringer i koden skal offentliggøres.

Kun hvis koden distribueres videre til 3. part. Så længe du ikke giver/sælger koden til andre, er der ikke noget krav om at offentliggøre noget.

Du har helt ret. Jeg har altid set GPL udfra et deskop-softwaremæssigt synspunkt, hvor man hvis man distribuerer noget (også kompileret kode) skal open-source det hele, med mindre at det du selv har udviklet kan køre som et selvstændigt modul eller enhed (det er i hvert fald min fortolkning).

Men det er jo rigtigt at i en web-app, er der jo aldrig noget kode (hverken source eller kompileret) der forlader serveren (det skulle da lige være java-script :o)

mvh

Jan

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)