Hej, håber der en en venlig sjæl der kan hjælpe mig... Jeg er lige blevet selvstændig og skal til at lave regnskab. Har en leasing bil i firmaet. Kan jeg godt bare trække 25% af leasingen om mdr samt 25% af benzin, forsikring samt vægtafgift også kører resten ind under erhverv? Og skal man betale privatbenyttelsesafgift når man har en bil på papegøjeplader? På forhånd tak, |
Hej Maya
Det er jo hele tre ting på én gang du spørger om. . Spørgsmålet er stillet mange gange - men tager ikke skade af at blive genopfrisket.
Skat
Jeg vil lige lade den "stå tynd" der kommer nok en af de mere skattekyndige kommer forbi.
Moms
Jeg går ud fra, at det er en varevogn med en tilladt totalvægt på ikke over 3 tons.
Når du anvender bilen til både private og momspligtige formål, kan du trække 1/3 af momsen af lejen og den fulde moms på driften. Se Momsfradrag - personbiler, varevogne og lastvogne.
Momsfradragsretten gælder uanset den skattemæssige behandling af varevognen. Det vil altså også selvom du måtte vælge skattemæssigt at holde varevognen ude af virksomheden. Den eneste forudsætning er, at din omsætning overstiger 50.000 kr. om året.
Tilllægsafgift
Ja - når du anvender varevognen til private formål, skal du betale tillægsafgift. Det gælder uanset den skattemæssige behandling.
HUSK ! - at få den indregistreret til blandet kørsel - både erhverv og privat. Så får du rabat på tillægsafgiften.
Vh
Lars