Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken form for tekst er bedst på en hjemmeside?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Karlslunde
Tilmeldt 23. Feb 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Jeg sidder i nøjagtig samme situation som du, og er ved at lave mine hjemmeside, og jeg har været rigtig meget i tvivl om, hvad jeg skulle vælge: 1. eller 3. person. Jeg har, som en anden her også skriver, lavet mit første udkast i 3. person, men jo mere jeg læste det igennem, tænkte jeg, at det lød konstrueret og kunstigt. Jeg er ved at lave min side om til 1. person, og ja, det er faktisk lidt sværere. For øvelsen gør jo noget, som vi som danskere har lær at vi ikke måt, siden vi var børn, nemlig, at man ikke må rose sig selv. Så udfordringen for mig lige nu er, på skrift, at stå ved det jeg er skidegod til, og få formidlet det med hjerte og hjerne. Det håber jeg også du får - jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke! 

Mange gode hilsner Sussi

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 11:15

Hej Sussi,

Ja, det kan være svært at beskrive sig selv. Jeg fandt især ud af det da jeg forsøgte at lave en "elevator-tale" på et minut. 

Jeg synes ikke man skal rose sig selv, men i stedet fortælle noget faktuelt. Det virker mere troværdigt.  

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 11:24

Hej Thomas

Det kommer helt an på hvem dit publikum er. Hvis du (som jeg antager) henvender dig til jævne og almindelige danskere så er 1. person det rigtige da det ligger i vores kultur at vi synes at det lyder opstyltet og selvhøjtidligt at omtale sig selv i 3. person.

Men i andre lande (samt indenfor den akademiske verden) er det helt almindeligt at omtale sig selv i 3. person i profilbeskrivelser. Årsagen er den samme som flere af de andre her i tråden giver udtryk for, men med omvendt fortegn, nemlig at 1. person lyder for personligt og hygge-snak-agtigt og dermed lyder det ikke "professionelt". Vi smykker os jo heller ikke så gerne med titler og universitetsgrader her til lands, mens en gennemsnitlig tysker ikke kunne drømme om at undlade at gøre opmærksom på at han er "Doktor" i et eller andet.

Noget helt andet er at nogle ynder at bruge "vi" og 3. person selvom der er tale om et enkeltpersons-firma, simpelthen for at virke større :-)

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:25

Hans Stokholm Kjer har begået et fremragende blogindlæg, som uddyber netop dette emne, men han vurderer, at Thomas alene ved at føle distanceringen i dette svar selv kan mærke, hvad der er rigtigt at gøre i hans situation.

http://www.amino.dk/blogs/kjersogdin/archive/2009/08/14/jeg-du-man-han-hun-vi-i-eller-de.aspx

Men alle formerne har deres styrker og anvendelsesområder - så læs hele indlægget - det er ikke ALTID bedst at skrive i 1. pserson.

Faren ved at skrive for meget i 1. person er, at man glemmer at holde fokus på den værdi, man skaber for læseren.

Husker I Eddie Skollers figur "Hugo": "Jeg er go... Hvor go... Hugo!"

Det illustrerer den største faldgrube ved 1. person.
Løsningen er testimonials eller citater fra anmeldelser eller lignende.

God skrivelyst.

Hans

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 12:24

Lige en ekstra kommentar:

Kunderne er sandsynligvis langt mere interesserede i hvad jeg/du/I kan gøre for DEM.

En introduktion af mig selv vil jeg bruge til at understøtte dette. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Skive
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 952
Fra  Throw-in Skrevet kl. 12:32

Hans Stokholm Kjer:

Hans Stokholm Kjer har begået et fremragende blogindlæg, som uddyber netop dette emne, men han vurderer, at Thomas alene ved at føle distanceringen i dette svar selv kan mærke, hvad der er rigtigt at gøre i hans situation.

http://www.amino.dk/blogs/kjersogdin/archive/2009/08/14/jeg-du-man-han-hun-vi-i-eller-de.aspx

Men alle formerne har deres styrker og anvendelsesområder - så læs hele indlægget - det er ikke ALTID bedst at skrive i 1. pserson.

Faren ved at skrive for meget i 1. person er, at man glemmer at holde fokus på den værdi, man skaber for læseren.

Husker I Eddie Skollers figur "Hugo": "Jeg er go... Hvor go... Hugo!"

Det illustrerer den største faldgrube ved 1. person.
Løsningen er testimonials eller citater fra anmeldelser eller lignende.

God skrivelyst.

Hans

Tak for linket til blog-indlægget...Det var Super-spændende Big Smile

Det kan godt være, at jeg skal ha´ en date med dig i skriveprocessen Music

De bedste hilsner

Thomas

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)