Der gik vist grædekoneri og misforståelser i din tråd.
Jeg tror, at dit tilbud kan være relevant for mange iværksættere, og de nærmere forhandlinger om ejerforhold, rettigheder undervejs i ejerskabsperioden løser sig jo også altid, hvis parterne synes, at kemien og ambitionerne passer.
Det er da klart, at afgivelse af anaparts- eller aktiemajoriteten kan gøre ondt, men du har jo tonet rent flag med, hvad der er dine/jeres forventninger.
Jeg kan i hvert fald oplyse, at jeg med mellemrum møder iværksættere og klienter, der umiddelbart vil være interesseret i dit tilbud. Der mangler nemlig investorer, der vil stille overskuelige beløb til rådighed i (høj-risiko) virksomheder.
Som Martin T skriver, så bestemmer den der har den eftertragtede vare, også prisen for den. I denne situation er varen altså kapital og er den eftertragtet nok, så får sælgeren den pris de vil have.
Det er næppe et stort problem om sælger vil have 49, 50 eller 51 procent, idet man via aktionæroverenskomst sagtens kan komme ud over problemet med at stifter blot overlader alt til investor.
Thomas skriver at det er bedre at få en lille del af en stor kage end en stor del af ingenting! Pudsigt nok kunne det samme synspunkt jo benyttes overfor investor, blot med det lille aberdabei at investor har en eftertragtet vare.
Jeg vil dog se frem til at fremtidens business angels hvoraf en del formodentlig vil være fra den gruppe der idag ikke kan forstå at investor skal have sin del af kagen, at disse vil udlåne deres surt tjente penge til meget lavere priser end i dag
Dato: 23-02-2007 18:56:17 Forfatter: Martin Thorborg
Jeg tror ikke i har læst hvad manden skriver. Han vil komme med penge, bestyrelse og diverse anden hjælp. Undskyld jeg siger det, men ideer er snot, god ledelse og penge er guld. Ideer er der rigeligt af, det er de andre ting der altid mangler. Er man selv en super leder, man har en super ide og en god aftale med banke og deril masser af tid, så er det klart at man skal gå selv. Men er man en lille iværksætter med en god ide og mangler resten, så er 51 % sgu billigt..
Dbh Martin
Jeg tror Martin rammer lige på hovedet af sømmet her....en del mennesker har ikke et behov for venture kap. og self. er deres tilbud jo så ikke relevant...det er også de færreste som tager ud for at kigge på ny bil som kommer hjem med en cykel ikke? MEN er man som mig, der efterhånden har haft mange ideer, men ingen penge, så er venturekapital fantastisk...ofte skal man jo bare lave en aftale om at man kan købe virksomheden tilbage efter x antal år, hvis man har levet op til forpligtelserne...og det er netop disse forpligtelser som jeg synes er meget mere relevante at at diskutere...
Men det er selvfølgelig surt at stå med ide der er 100 mio værd og så skal give 51 mio for at låne 2 mio, men på den anden side er ideen 0 mio. værd hvis man har vurderet at man mangler kapital og ikke vil have dette tilbud - så har man snydt sig selv for 49 mio.... (og oplevelsen at have udrettet det ikke at forglemme ;-)
Hvis du stadig er "in business", så ligger jeg inde med en mulig case.
Jeg partner i en virksomhed der er i din målgruppe, en softwarevirksomhed med rødder i industrien, hvor flere nicheområder er blevet identificeret og afprøvet gennem et 12 måneders udviklingsforløb. Nu er det blot at færdigudvikle og lancere softwaren. Behovet for kapital er godt 1 mio. til udvikling af software mm. og 1 mio. til det første års salgsindsats. Kapitalen ønskes benyttet fra efteråret 2007 og frem til medio 2008, og med dette formål søger vi netop nu investorer.
Jeg har som sagt interesseret i dit tilbud om kapital, men vil gerne vide lidt mere om organisationen der ligger bag før jeg sender en forretningsplan.
Du er meget velkommen til at lægge kontaktdata og informationen her på forummet, så kan vi aftale et evt. møde derfra, og andre interesserede aminoer kan nemmere rette henvendelse til dig og dit firma.