Har nogen en ide om hvad det koste hoste (webserver plads) store sites som amino,dba osv.
Her tænker jeg kun på udgifter til webhotel, licence til database osv?
Lad os lege lidt med tallene for dba uden at jeg faktisk har nogle konkret viden om hvad de bruger af hardware.
Lad os sige at de har en dual processor database server med 64GB ram, og 16 sas harddiske. Dertil har de sikkert 4 frontend web serverer. De er sikkert ogsaa dual processor, men med meget mindre krav til ram og disk. Samlet anslaaet koebspris inklusiv trafic loader: 250000. Da maskinerne holder i 3 aar, bliver det 7000 kroner per maaned.
Maskinerne skal naturligvis hostes. Pris: 3000/maaned.
Jeg har ingen ide om hvor meget trafik de faar. Lad os sige 10TB/Maaned. Pris: 5000kr/maaned.
Samlet pris: 15.000/maaned.
Angaaende software licenser saa er dba skrevet i asp, saa hvis de ogsaa bruger MSSQL bliver det nok ca 6000/maaned. Resten af deres software har de nok selv skrevet.
Samlet pris: 21000/maaned. Det kan dog goeres meget dyere, og en del billigerer alt efter hvordan man vaelger at faa hosted det, og hvordan koden er skrevet.
Cloud hosting er en mulighed(Hos Google eller Microsoft). Det kan goere hosting en hel del billigerer, men kan haeve software udviklings prisen da softwaren skal skrives lidt anderledes hvis den skal koere ordentligt paa disse platforme.
Men det du skal bide maerke i her er nok mest at hosting prisen er ubetydelig i forhold til hvad det koster at udvikle og drive dba.dk.
Og amino.dk er saa vidt jeg ved bare en enkelt server som er hosted et sted.