Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af indskud i selskab

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Feb 07
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg har et par spørgsmål vedr. regnskab & revision. Sagen er at jeg netop har stiftet et nyt selskab (lad os kalde det SELSKAB 2), som ejes delvist af et af mine selskaber (drift) - lad os kalde det SELSKAB 1.

Selskab 1 har således indskudt sin andel af kapitalen til etablering af Selskab 2.

Q1) Hvordan bogfører jeg at selskab 1 har indskudt kapital 2 (altså bogføring for selskab 1).

Q2) Hvordan bogføres fremtidige udlodninger fra Selskab 2 til Selskab 1. Disse vil jo være skattefrie for selskab 1, da de allerede er beskattet i Selskab 2.

Q3) Idet selskab 1 primært er driftselskab, antager jeg ikke at det vil blive betragtet som "holdingselskab" med dertilhørende revisionspligt - er det korrekt?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Niels

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:36

Hej.

1) Debet kapitalinteresser/Kredit bank eller andet.

2) ? Der er vel tvungen sambeskatning i DK! Forstår ikke dit ?

3) Yes.

MvH

Peter

Tilmeldt 10. Feb 07
Skrevet kl. 21:39

Hej Peter,

Mange tak for dit hurtige svar!

Vedr. punkt 2, kan du uddybe hvad du mener. Hvad medfører det rent regnskabsmæssigt?

Tak på forhånd,

Niels

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:51

Hej igen.

2) Ja..når selskabet ejer > 10 % af kapitalen.

MvH

Peter

Fra Odense
Tilmeldt 1. Feb 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 21:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Q1) Du bogfører dit indskud i aktiver som en Kapitalandel

Opstil gerne din kontoplan således: (ligesom et almindeligt anlægsaktiv)

Anskaffelsessum primo
Tilgang
Afgang
Ultimo
Værdiregulering primo
Året værdiregulering
Ultimo

Q2)

Du kan vælge 2 metoder til indregning af din kapitalandel

1: Kostpris (hovedregel) dine udbytter bogfører du som indtægter i resultatopgørelse og du regulere ikke din aktivpost (dog korrigere selvfølgelig herfor i din skatteopgørelse idet den er skattefri) du debeterer på banken

2:Indre værdis metode (hvor din kapitalandel altid svarer til egenkapitalen i dit datterselskab) - vil jeg ikke gå i detajler med spørg hvis du vil benytte denne

Q3)

Årsregnskabsloven §135 indeholder bestemmelse omkring revisionspligt

stk. 3 lyder således: "Untagelsen i stk. 1, 2 pkt. gælder ikke for virksomheder, der besidder kapitalandele i andre virksomheder, og som udøver bestemmende indflydelse over en eller flere af disse virksomheders driftsmæssige eller finansielle ledelse"

stk. 1, 2 pkt. "En virksomhed, som er omfattet af regnskabsklasse B, jf. § 7, stk 1, nr. 2 kan undlade at lade årsregnskabet revidere, hvis virksomheden i to på hianden følgende regnskabsår på balancetidspunktet ikke overskrider to af følgende størrelser
1) En balancesum ppå 4 mio kr.
2) En nettoomsætning på 8 mio. kr. og
3) et gennemsnit antal heltidsbeskæftigede i løbet af regnskabsåret på 12.

Jeg ved at det var nemmere bare at give et kort svar, men det står beskrevet rimelig godt i årsregnskabloven.

Håber du fik svar!

Med venlig hilsen

Dennis

Fra Odense
Tilmeldt 1. Feb 11
Skrevet kl. 21:53

Sorry Peter så ikke du havde svaret

Tilmeldt 10. Feb 07
Skrevet kl. 22:23

Hej Peter & Dennis,

Tak for svar - det var svært hjælpsomt!

Niels

Tilmeldt 10. Feb 07
Skrevet kl. 22:29

Hej Dennis,

Vedr. Q2:

Kostpris er meget simpel og umiddelbart nok den jeg vil benytte.

Dog synes jeg det kunne være interessant at høre nærmere om indre værdi metoden, hvis du har lyst til at uddybe. Jeg forstår det grundlæggende således at man hvert år opdaterer værdien af aktivet (Selskab 2). Lad os for nemhed sige at egenkapitalen er 100 og Selskab ejer 50%, så vil man bogføre 50. Næste år er egenkapitel så 400 og derfor bogfører/justerer aktivets værdi til 200. Er det korrekt?

Hvad er fordele/ulemper ved de to metoder? Jeg antager at der er skattemæssige konsekvenser?

Niels

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:11

Super supplement Dennis.

Personligt hælder jeg mere til at bruge equity-metoden(indre værdi).

Hvilket argument skulle der være for at bruge kostprismetoden?

MvH

Peter

Fra Odense
Tilmeldt 1. Feb 11
Skrevet kl. 08:31

Det er ikke rigtigt noget argument for at benytte kostprisen metoden frem for indre værdi andet end det er hovedreglen.

Jeg vil mene at det er en smagssag, og skal vi blive lidt teoretiske jamen så skal ledelsen jo vælge den metode de mener der giver det mest restvissende billede Geeked 

Bogføring af indre værdi:

Ja det er korrekt at du laver en regulering hvert år således at din kapitalandel stemmer til din ejerandel x Egenkapitalen i datterselskabet.

Skattemæssigt har det ingen betydning idet du korrigere fuldt ud for den i opgørelse af den skattepligtige indkomst (dvs. ikke skattepligttig)

Mvh

Dennis

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)