Hej Amino's, Jeg er kommet i et lille dilemma hvor jeg føler at jeg har fundet det helt rigtige produkt for mig at sælge i dk, men hvor at den amerikanske leverandør ikke har etableret sig på vores markede endnu. Dog er der et salgs kontor i danmark som dækker en del af produktets koncern, de har meldt ud tidligere at de ikke hiver produktet til DK. Min tanke er så at købe produktet uden om farbrikanten (altså hos en underleverandør/grossist) og så sælge det online i DK og måske endda EU. Men........ Her kommer 1000kr spørgsmålet så. - Er det overhovedet lovligt at importere og sælge produktet? (reelt har jeg jo vist min interesse for at sælge deres produkt men er blevet afvist) - Må jeg markedsføre produktet når jeg ikke har en reel salgsret? - Må jeg bruge deres billeder som bliver brugt på fx. Amazon.com? - Må jeg fungere som grossist i EU, selvom jeg køber det udenom fabrikanten? Jeg håber virkelig der er nogle der kan bringe klarhed, da jeg virkelig brænder for at sælge dette produkt. Tak Lotte |
Hej Lotte,
Der er vist flere 1000krs spørgsmål.
Jeg hjalp med markedsføringen, hos en af mine venner der gør det ret meget i parralel import, men det er et par år siden og der er vist sket lidt i mellemtiden, dog mest når det er inden for EU.
Men for at svare, du må ikke bruge andres billeder uanset hvad, om det er Amazon eller hvad er lige meget, de tilhører ikke dig.
Du er jo ikke grossist, så det bør du nok ikke kalde dig, men jeg tror ikke lige frem det er ulovligt.
I forhold til Import/salg er det heller ikke et spørgsmål om strafferet, men told/skat osv.
Firmaet der sælger varerne kan godt få nedlagt et forbud, så du ikke må omtale/reklamere for deres produkt, det er vist ikke helt ualmindeligt.
Som sagt er det noget tid siden jeg havde med det at gøre så reglerne kan være ændrer (der er flere jurister herinde der nok skal kommentere hvis jeg tager fejl) men hvis jeg skulle give et velmenene råd vil jeg sige at hvis du skal skabe et nyt marked for et ukendt produkt, skal du have firmaet bag dig, det andet tror jeg bliver alt for meget op af bakke, du får helt sikkert noget bøvl, fordi dem der laver produktet basalt set ikke ønsker at sælge til dig, og du ved ikke om du kommer i en situation hvor du pludselig ikke kan få nok varer.
Bare mine 5 cent