Hej Jeg er blevet tilbudt at købe min gamle arbejdsplads. Det er en resturant som koster 1.195.000 kr men som jeg er blevet tilbudt at købe den for 1 million kr da den nuværende ejers største ønske med virksomheden er at jeg skal overtage den, fordi han ved jeg vil køre den vidre i samme stil og at jeg kan køre den bedre end han selv har kunne gøre. Jeg var ansat som køkkenchef i 2005 hvor jeg lavede en omsætning på 1.350.000 kr hvor der hvar ca. 400.000 kr i overskud på bundlinien uden lån til ejeren. Der er et drift budget for køber som lyder på lidt over 400.000 kr på bundlinien uden løn til ejer. Men her er der sat ca 300.000 kr af til ansatte men her vil jeg selv stå for al madlavning o.s.v så jeg kun skal bruge en ung pige til servering. ergo går det meste af de penge som er afsat til lønninger til mig selv. så de 400.000 kr i overskud vil kunne stå urørt. Hvor kan jeg låne den million så jeg kan købe min drømme butik. Jeg har desværre ikke nogen bolig at sætte pant i og jeg ejer ikke rigtig noget. kan jeg overhoved gøre mig forhåbninger om at låne pengene nogen steder... jeg kan evt måske skaffe 150 - 200.000 kr til indskud. mvh X |
hvor låner jeg 1 million til køb af virksomhed uden at have nogen bolig at stille i sikkerhed???
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
- 1
|
Hvis du har erfaring indenfor branchen, og både du og restauranten har en udmærket økonomi, så tror jeg, at bankerne er til at snakke med.. Jeg har ingen erfaring om prissætninger indenfor denne branchen, men hvordan er prisen fastsat? Hvor stor en del er goodwill? Umiddelbart lyder 1 mio. af ret meget, hvis overskuddet er 400000,- før løn, fordi så er resultatet praktisk talt 0. |
ca de 600.000 kr er goodwill og resten er inventar... de 400.000 kr i overskud vil jeg jo ikke skulle udbetale løn til mig selv af da der er sat 300.000 kr af til lønninger som jeg vil trække min egen løn af... så de 400.000 kr er ren overskud. |
|
de 400.000 kr i overskud vil jeg jo ikke skulle udbetale løn til mig selv af da der er sat 300.000 kr af til lønninger som jeg vil trække min egen løn af... så de 400.000 kr er ren overskud. Hvis ejeren er så vild med, at du skal overtage den og der er 400.000 kroner i overskud. Er det så ikke bedre at aftale en overtagelse med ejeren på 2-3 år, der vil du jo i ren overskud kunne hive den million ud. God ide. men Jeg tror ikke at der er nogen bank, som vil afvise et lån til dig på den baggrund. De har fin mulighed for at tage pant i restauranten. Hvis du fremlægger budgetter, baseret på tidligere tiders regnskaber, samt en god forretningsplan, er det til at snakke med. Jeg har en kammerat der er erhvervsrådgiver i Amagerbanken, han mener ikke umiddelbart der er noget der ligger til hindring. Vh Søren |
Jeg ville starte med at få en revisor til at kigge på virksomheden, regnskaberne, bankengagement etc. Jeg stod selv i samme situation for et års tid siden, og valgte at få en revisor til at se et godt tilbud jeg havde fået igennem. Jeg var meget tændt på at overtage virksomheden, og det var helt i tråd med mine interesser. Men revisoren vendte tommelfingeren nedad, og påpegede en række kritiske punkter i tilbuddet som jeg ikke selv havde set. Så det endte med at det der virkede meget attraktivt og virkede som et godt tilbud, blev afslået fra min side. Hvis nu situationen havde været en anden, og revisoren havde givet thumbs up til overtagelsen, så ville revisorens vurdering jo være god at have med i banken. Så snak det igennem med en revisor, og forklar den nuværende ejer at du gerne vil have en fagkyndig person med på råd. Hvis den nuværende ejer er seriøs, og har en sund forretning, så kan jeg ikke se nogen grund til at han vil modsætte sig det. Og skulle han gøre det, har han nok noget at skjule... mvh Carsten |
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)