Nettet kan nemlig være et rigtig godt sted at udvikle sine evner - bl.a. på grund af den interaktion der bliver skrevet om. Jeg synes tilgengæld nogle gange det kan blive lidt overfladisk - det mangler ind i mellem noget dybde og nuancering. Det lyder rigtig spændende med den undersøgelse du snakker om Tommy. Det giver måske også lidt sig selv, at man ikke bliver nogen god iværksætter af at sidde på sofaen og se paradise hotel og til middag hos : ) Til gengæld sker det da ind i mellem at de viser nogle programmer der kan have relevans i forhold til iværksætteri (bare alt for sjældent). Jeg leder ikke efter nogle bestemte bøger, det var lige så meget så folk kun dele bøger der har gjort særligt indtryk på dem, med hinanden. |
Jeg er i gang med at skrive et projekt om hvordan jeg vil iværksætte og udvikle på min egen forretningsidé. I forbindelse med uddannelsen "skal" jeg bruge teori. Det har nogengange været en pine at læse kedeligt stof hvis det var noget jeg ikke følte var brugbart. Med personlig interesse i det, flyver tiden til gengæld afsted.
Det er en fantastisk oplevelse når man møder nogen, der har stor succes men aldrig har læst bøger om det. De ved bare de der ting jeg har læst mig til. Der er nogen, som er så begavede, at de kan klare sig godt uden skolegang. Det er jeg så for debil til, men jeg elsker så også at læse og analysere på tingene :-) For meget teori tror jeg også vil modarbejde det at være handlestærk - og det er vigtigt at være som iværksætter. Her skal man nok være opmærksom på ikke at blive/være for tung i røven.
Jeg havde fornøjelsen at høre på Martin Thorborg inspirerende foredrag forleden. Tankegange fra eksempelvis Napoleon Hills "Think and Grow Rich", Anthony Robbins samt "Strategisk metode til innovativ iværksættelse" af Søren Hougaard er tydeligvis ikke fremmede for ham - uanset om han har læst bøgerne eller ej. Der er også mange andre bøger, som overlapper med samme tanker. Det er meget forfriskende at høre en, der har taget meget bevidste valg i sit liv, er bevidst om at gøre de ting der er nødvendige for at vokse som menneske, og tydeligvis mestrer forretningstrategi på rygraden.
Her er lidt guld:
"A better business model will beat a better idea or technology" - Chesbrough
Der er guld at finde på disse sites:
http://www.businessmodelalchemist.com/
http://torgronsund.wordpress.com/2010/01/06/lean-startup-business-model-pattern/