Jeg skal med i en webshop, som allerede kører. I den forbindelse skal jeg smide kapital i projektet. Pt. er det et enkeltmandsfirma og vi bliver 2 i alt. Kan der laves en kontrakt, som omhandler fordeling, hæfte mm.? Eller er det nødvendigt at skifte til at være et ApS? På forhånd mange tak :) |
2 om webshop - hvad skal der være på skrift?
Prøv at Google efter sådan en kontrakt,,det skulle være til at finde. Held og lykke med det! |
Tak. Jeg fandt sådan en på startvækst.dk
Jeg har læst frem og tilbage omkring I/S og ApS.
Men jeg har lige noget jeg skal have afklaret. Lad os tage worst case scenario - et eksempel: Hvis jeg køber et hus eller andet og går fallit. Vil det så kun gå udover min andel af I/S'et eller hele andelen + den anden interessents private formue? |
I hæfter ubegrænset og solidarisk for jeres egne og hinandens forpligtelser i virksomheden. Hvis du ikke stoler 100% på din partner, vil jeg ikke anbefale dig at indgå i et I/S, men undersøg i stedet et s.m.b.a såfremt I ikke kan erlægge indskuddet til et ApS. Kan kreditorerne ikke indkræve det skyldige beløb hos den ene interessent, kan de gå ubetinget efter den anden interessents formue - deraf solidarisk hæftelse |
|
I hæfter som udgangspunkt med alt hvad I ejer hver især det være sig privat opsparing, bil, mv. Dog er der bestemmelser i retsplejeloven som gør, at kreditorerne ikke kan tage alt fra jer, men det er bagateller. Hvilke beslutninger du tager med dine nærtstående, har intet med virksomheden at gøre, og kan som sådan ikke anfægtes af virksomheden. Tiltag du/I foretager i virksomheden, kan dog få følgeskader på den private front. Beslutter du dig for at købe et hus, og du efterfølgende, i forbindelse med virksomheden, hæfter for 5 mio. kr., kan kreditorerne gå efter huset og andre genstande af værdi. Disse 5 mio. kan også hidkomme fra din partner, som ikke kan betale hvormed kravet rettes mod dig, da I netop hæfter solidarisk.
|
Hej Theis Et enkelt råd. I skal gennemføre jeres samarbejde i en selskabskonstruktion ApS eller lignende. Risikoen i et I/S er for stor. Jeg fatter simpelt hen ikke at nogen bruger den konstruktion. Så længe det går godt er det jo fint, men taber en af jer pludselig interessen eller der opstår andre uoversenstemmelser og virksomheden misrøgtes, rammes I alt for hårdt. Mvh |
Tak for snakken over telefon :) Min partner foreslår at køre det videre som enkeltmands til en start. Kan man skrive sig ud af det med ejerskab og overskud? Andre med viden er naturligvis meget velkomne til også at byde ind. |
Theis har du set regnskaberne? Mvh |