Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 om webshop - hvad skal der være på skrift?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg skal med i en webshop, som allerede kører. I den forbindelse skal jeg smide kapital i projektet.

Pt. er det et enkeltmandsfirma og vi bliver 2 i alt.

Kan der laves en kontrakt, som omhandler fordeling, hæfte mm.?
Eller er det nødvendigt at skifte til at være et ApS?

På forhånd mange tak :)
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Jun 08
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 23:19
Hej..hvis I ikke har værdierne i formæt til et ApS kan I lave det til et I/S eksempelvis. Så skal I udarbejde en interessentskabskontrakt, hvor I skriver alt ned omkring ejerskabsandele, deling af overskud, hvad I gør hvis I ikke længere vil køre det sammen osv. Og sørg endelig for at lave den så detaljeret som muligt, ellers risikerer i ar stå med skægget i postkassen, hvis der opstår uenigheder eller lignende!

Prøv at Google efter sådan en kontrakt,,det skulle være til at finde.

Held og lykke med det!
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:04

Tak. Jeg fandt sådan en på startvækst.dk

Jeg har læst frem og tilbage omkring I/S og ApS.

Men jeg har lige noget jeg skal have afklaret. Lad os tage worst case scenario - et eksempel:

Hvis jeg køber et hus eller andet og går fallit. Vil det så kun gå udover min andel af I/S'et eller hele andelen + den anden interessents private formue?

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 16:09

I hæfter ubegrænset og solidarisk for jeres egne og hinandens forpligtelser i virksomheden. Hvis du ikke stoler 100% på din partner, vil jeg ikke anbefale dig at indgå i et I/S, men undersøg i stedet et s.m.b.a såfremt I ikke kan erlægge indskuddet til et ApS. 

Kan kreditorerne ikke indkræve det skyldige beløb hos den ene interessent, kan de gå ubetinget efter den anden interessents formue - deraf solidarisk hæftelse

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:46
Okay, men den solidariske hæftelse er ifbm. virksomhedens tiltag og ikke beslutninger der tages i privaten?
Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 16:51

I hæfter som udgangspunkt med alt hvad I ejer hver især det være sig privat opsparing, bil, mv. Dog er der bestemmelser i retsplejeloven som gør, at kreditorerne ikke kan tage alt fra jer, men det er bagateller. 

Hvilke beslutninger du tager med dine nærtstående, har intet med virksomheden at gøre, og kan som sådan ikke anfægtes af virksomheden. 

Tiltag du/I foretager i virksomheden, kan dog få følgeskader på den private front. 

Beslutter du dig for at købe et hus, og du efterfølgende, i forbindelse med virksomheden, hæfter for 5 mio. kr., kan kreditorerne gå efter huset og andre genstande af værdi. Disse 5 mio. kan også hidkomme fra din partner, som ikke kan betale hvormed kravet rettes mod dig, da I netop hæfter solidarisk.

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 21:25

Hej Theis

Et enkelt råd. I skal gennemføre jeres samarbejde i en selskabskonstruktion ApS eller lignende. Risikoen i et I/S er for stor. Jeg fatter simpelt hen ikke at nogen bruger den konstruktion. Så længe det går godt er det jo fint, men taber en af jer pludselig interessen eller der opstår andre uoversenstemmelser og virksomheden misrøgtes, rammes I alt for hårdt.
Det forhindre jo ikke, at I kan blive stillet overfor at skulle kautioner over for bankgæld eller lignende, men her har I en mulighed for at begrænse jeres kaution til et bestem kronebeløb m.m.
Vil du have en samlet bedømmelse af konsekvenserne af den beslutning du er ved at tage, er du velkommen til at kontakte mig. Du kan se mere om mig på www.sag-partners.dk.

Mvh
Bertil V. Thomsen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:35
Hej Bertil

Tak for snakken over telefon :)

Min partner foreslår at køre det videre som enkeltmands til en start. Kan man skrive sig ud af det med ejerskab og overskud?

Andre med viden er naturligvis meget velkomne til også at byde ind.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:51

Bump bump Smile

Er der nogle derude som kan hjælpe?

På forhånd mange tak Yes

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 10:08

Theis har du set regnskaberne?
Hvad er hans begrundelse for ikke at gå ind i den anden konstruktion?
Han skal jo ikke efter det du oplyste op med tegnebogen, men det skal du!

Mvh
Bertil Vrou Thomsen

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)