Hejsa Jeg har startet et firma, men er blevet i tvivl omkring moms. Når jeg sælger en vare til en kunde, hvordan skal der så betales moms? Er der en der hurtigt vil opsumere reglerne? På forhånd tak |
Moms
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
- 1
Du lægger momsen oven i salgsprisen og spcificerer begge ting på fakturaen til kunden. Du skal kun kræve moms ind hvis du er momsregistreret og har en omsætning på over (jeg mener det er) 80-100.000 kr. pr år. Men der er flere regler som afhænger af hvad for en tybe forretning du kører, så hvis du lige giver lidt mere info, så kan jeg sagtens finjustere mit svar. |
Jeg kører import af vandpiber og vandpibetobak. Dette sker fra et ikke-eu land (ja det har ikke så meget med den danske moms at gøre) Når jeg så skal give en pris til min kunde, skal jeg så smide de 25% oveni? Det vil sige har jeg en pris på 35 kroner, skal jeg så smide 25% oveni og ende på 43,75 ? De varer jeg modtager skal jeg ikke betale moms af? Eller hvordan. Jeg syntes jeg havde styr på det, men forvirringen kom efter at efterlæse på skat''s hjemmeside. |
Ja, du tager den pris du vil sælge varen til og ganger med 1,25 Du betaler ikke dansk moms på en vare fra udlandet, men det skal opgives hvad du køber i udlandet. her er jeg ikke ekspert. Jeg vil kraftigt anbefale at få styr på tingene med en revisor før du når alt for langt, for ellers bliver det noget rod og du undgår nok ikke en revisor når du importerer varer. De fleste regnskabsprogrammer kan lave en faktura til dig og beregne moms. Jeg kan anbefale revilution som er et online regnskabprogram hvor du også kan lave regninger til dine kunder. De er gode til at hjælpe med at komme igang. Du må også meget gerne kontakte mig hvis du har brug for mere hjælp. |
Jeg har i min pris nu medregnet afgifter, told (både af fragten og af varekøbet) og selve fragten og varekøbet, det eneste sted jeg var i tvivl var faktisk moms. Jeg er momsregistreret, import registreret og punktafgift registreret, så der burde ikke være nogle problemer på det område, og i teorien skulle jeg vel være klar til at importere ? |
Jeg har selv et firma hvor jeg sælger konsulentydelser på timebasis. Her er det ret let at fakturere. Jeg kommer lidt i tvivl om jeg har forstået problemstillingen helt korrekt for umiddelbart er dit spørgsmål jo enormt simpelt, men du skal nok tjekke med en revisor om der skal beregnes moms af varens pris før eller efter afgifter mv. Det tror jeg nu nok man skal. Men du skal f.eks. ikke beregne moms på fragt til dine kunder. her kan du lave en momsfri linie på fakturaen. |
Du vælger en pris uden moms som dækker dine samlede omkostninger på en vare og så lægger du noget avance på Nu har du din salgspris ex. moms. når man handler mellem firmaer, så snakker man altid i priser uden moms. og på hver linie på din faktura til kunden lægger du så moms på i sin egen kolonne: En faktura indeholder altså 3 hovedbeløb: Samlet pris før moms Samlet momsbeløb Samlet pris som kunden skal overføre til din konto Momsbeløbet sender du så videre til SKAT hvert kvartal eller halvår. |
Jamen så havde jeg forstået det helt :) Mange tak. Jeg vil sige at størrelsen af firmaet taget i betragtning, er det nok lidt tidligt at tage en revisor i brug.. Det er der simpelthen ikke penge til i første omgang.. |
Har du en hjemmeside som man kan kigge på? |
Ja selvfølgelig, har bare ikke lige fået skrevet min info ind endnu: www.DanishHookahImport.dk - Hookah betyder vandpibe (for dem som skulle misforstå det) Siden er ikke helt oppe endnu, men skulle meget gerne komme i løbet af resten af min vinterferie. |
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)